این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه بیمه
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۳۲
عنوان فارسی
طراحی الگوی رفتارهای انحرافی مثبت کارکنان در صنعت بیمه ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف: اگرچه انحراف در محیط کار در اکثر موارد از نظر ماهیتی مخرب است، اما ممکن است جنبههای مثبتی هم داشته باشد. در سالهای اخیر به دلیل این واقعیت که انحراف مثبت میتواند به ایجاد تغییرات مثبت در سازمانها و ارتقاء نوآوری منجر شود، علاقه زیادی به این نوع انحراف در سازمانها دیده شده است. لذا این پژوهش با هدف طراحی الگوی رفتارهای انحرافی مثبت کارکنان در صنعت بیمه ایران انجام شده است.روششناسی: رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با روش دادهبنیاد نظاممند استراوس و کوربین انجام شده است. گردآوری دادهها بهصورت مصاحبه نیمهساختاریافته با 16 مشارکتکننده از 7 شرکت بیمهای انجام گردید. مشارکتکنندگان از طریق ترکیب روشهای هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند. برای اعتباربخشی، ازراهبرد زاویهبندی (همسوسازی) استفاده گردید. همچنین، برای آزمون پایایی مصاحبهها از پایایی بازآزمون (شاخص ثبات) و روش توافق درون موضوعی استفاده شده که به ترتیب نتایج 84 و 93 درصد بهدست آمد.یافتهها: پس از تحلیل کلیه مصاحبههای صورت گرفته، تعداد 231 کد اولیه شناسایی شد که پس از پالایش به 57 مفهوم، 23 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی تبدیل گردید. همچنین، پنج مؤلفه برای رفتارهای انحرافی مثبت در صنعت بیمه ایران شناسایی شد که شامل رفتارهای کاری خلاقانه و نوآورانه، نقض محترمانه و با انگیزه درست هنجارها و قوانین سازمان، رفتارهای شهروندی سازمانی، نقد منصفانه مدیران و سازمان و افشاگری میباشد.نتیجهگیری: با توجه حرکت صنعت بیمه ایران به سمت فضای رقابتی، اهمیت رفتارهایی از جنس رفتار سازمانی مثبت اهمیت فزایندهای دارد و در این راستا فراهم نمودن زمینههای بروز رفتارهایی از جنس رفتارهای انحرافی مثبت میتواند تسهیلگر دستیابی به اهداف از پیشتعیین شده از جمله کسب مزیت رقابتی باشد.طبقهبندی موضوعی: D23 ,C91 ,C92.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتارهای انحرافی، رفتارهای انحرافی مثبت کارکنان، صنعت بیمه،
عنوان انگلیسی
Designing a model of employees’ positive deviant behaviors in insurance industry
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Although deviance in the workplace is in most cases destructive in nature, it may also have some benefits. In recent years, due to the fact that positive deviation can lead to positive changes in organizations and promote innovation, there has been great interest in this type of deviation in organizations. Therefore, the purpose of this study is to design a model of positive deviant behaviors of employees in the Iranian insurance industry.Methodology: This qualitative study was conducted using the Strauss and Corbin grounded theory methodology. Data was collected through semi-structured interviews with 16 participants selected using the purposive and snowballing methods from 7 insurance companies. The triangulation strategy was used for validation. Also, for the reliability test of the interviews, the reliability of the retest (stability index) and the method of intra-subject agreement were used, which obtained 84 and 93% results, respectively.Finding: After analyzing all the interviews, 231 primary codes were identified, which after refinement became 57 concepts, 23 sub-categories and 6 main categories. The core phenomenon was explained in the form of 5 categories of creative and innovative work behaviors, respectful and well-motivated violations of organizational norms and laws, organizational citizenship behaviors, fair criticism of managers and the organization, and whistle-blowing.Conclusion: Due to the movement of Iran's insurance industry towards a competitive environment, the importance of positive organizational behaviors has been increasingly important and in this regard, providing grounds for the occurrence of behaviors such as positive deviant behaviors can facilitate the achievement of predetermined goals.JEL Classification: D23,C91,C92
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رفتارهای انحرافی, رفتارهای انحرافی مثبت کارکنان, صنعت بیمه
نویسندگان مقاله
حسن رنگریز |
دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول).
اکبر حسن پور |
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
سعید جعفری نیا |
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
صالح شیری |
دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ijir.irc.ac.ir/article_131966_eb3ee96d84ad966784d5a9ed5e590fe2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات