این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهشنامه بیمه
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۳-۵۷
عنوان فارسی
شناسایی و اولویتبندی معیارهای ارزیابی فرصتهای کارآفرینی در صنعت بیمه (مطالعه موردی: بیمه پارسیان)
چکیده فارسی مقاله
هدف: دستیابی به مزیت رقابتی در صنعت بیمه مستلزم نوآوری و کارآفرینی است و شناسایی فرصت؛ جوهره و نقطه شروع کارآفرینی محسوب می شود که ارزیابی آن رابطه میان کشف فرصت و بهره برداری از آن را تسهیل میکند. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی معیارهای ارزیابی فرصت های کارآفرینی در صنعت بیمه انجام شده است.روش شناسی: این پژوهش به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. برای این منظور، ابتدا با استفاده از پرسشنامه محققساخته و نظرسنجی از خبرگان، معیارهای ارزیابی فرصت مستخرج از پیشینه تحقیق غربالگری شد و با انجام آزمون میانگین و بهوسیله نرمافزار SPSS تحلیل گردید. سپس، وزن معیارها با پرسشنامه بهترین-بدترین و نرمافزار LINGO تعیین شد. جامعه آماری اول شامل 31 نفر از اساتید دانشگاه و خبرگان صنعت بیمه و جامعهآماری دوم شامل 8 نفر از مدیران شرکت بیمه پارسیان بودند. روایی پرسشنامهها نیز توسط اساتید دانشگاه و خبرگان صنعت مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه اول با آلفای کرونباخ 841/0 و پایایی پرسشنامه دوم با نرخ ناسازگاری 0427/0 تأیید شد.یافته ها: مهمترین معیارهای ارزیابی فرصت کارآفرینی در صنعت بیمه به ترتیب اهمیت شامل منابع پروژه، میزان سرمایه گذاری منابع، نیاز بازار، حاشیه سود، سطح رقابت، مطلوبیت و جذابیت فرصت، وجود فرصت های بالقوه دیگر و موانع کم برای ورود است.نتیجه گیری: شرکت های بیمه با تأکید بر معیارهای شناسایی شده، ضمن ارزیابی فرصت های کارآفرینی در صنعت، میتوانند تصمیمات صحیحی درباره چگونگی بهره برداری از فرصت ها اتخاذ کنند تا با کسب مزیت رقابتی، سبب رشد و توسعه اقتصادی کشور شوند. طبقهبندی موضوعی: G22، L26، C81.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صنعت بیمه، فرصت های کارآفرینی، معیار ارزیابی فرصت، روش بهترین-بدترین،
عنوان انگلیسی
Identifying and prioritizing the criteria for evaluating entrepreneurial opportunities in the insurance industry
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Achieving competitive advantage in insurance industry requires innovation and entrepreneurship. Opportunity identification is the essence and starting point of entrepreneurship. Opportunity evaluation is an essential element in the entrepreneurial process that facilitates the relationship between discovery and exploitation. The purpose of this study is to identify and prioritize the criteria for evaluating entrepreneurial opportunities in the insurance industry. Methodology: This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of methodology. First, the criteria for evaluating the opportunity extracted from the research literature and were screened by experts using a researcher-made questionnaire and was analyzed by mean test via SPSS software. Then, the weight of the criteria was determined using the best-worst questionnaire via Lingo software. The first statistical population to identify and determine the criteria for evaluating entrepreneurial opportunities was 31 people from university professors and insurance industry experts. The second statistical population to determine the weight of the criteria set out in the previous step, was 8 managers of Parsian insurance company. The face and content validity of the questionnaires was assessed by university professors and industry experts. The reliability of the first questionnaire was confirmed with Cronbach's alpha of 0.841 and the second questionnaire with an incompatibility rate of 0.0274. Findings: The most important criteria for evaluating entrepreneurial opportunities in the insurance industry are project resources, amount of resource investment, market needs, profit margin, level of competition, desirability and attractiveness of the opportunity, other potential opportunities and few barriers for entry. Conclusion: Insurance companies can make the right decisions about how to take advantage of opportunities by emphasizing the criteria identified in this study, in order to gain a competitive advantage which leads to the growth and development of the country's economy. JEL Classification: G22, L26, C81
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
صنعت بیمه, فرصت های کارآفرینی, معیار ارزیابی فرصت, روش بهترین-بدترین
نویسندگان مقاله
سیده مرضیه رشیدی فرد |
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی سازمانی، دانشگاه شاهد، تهران.
سعید صفری |
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه شاهد، تهران، (نویسنده مسئول).
امین حبیبی راد |
استادیار گروه مدیریت صنعتی و کارآفرینی، دانشگاه شاهد، تهران.
نشانی اینترنتی
https://ijir.irc.ac.ir/article_131744_4087f3da131a8214fd1b0c0955e40eb5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات