این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه بیمه
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۴۳-۸۸
عنوان فارسی
دیالکتیک تردید و اعتماد در رفتار خرید بیمهزندگی «تحقیقی مبتنی بر نظریه دادهبنیاد»
چکیده فارسی مقاله
هدف: عدم درک جامع رفتار خرید بیمهگذار بهعنوان جنبهای از تعاملات اجتماعی و انسانی یکی از مهمترین علل توسعهنیافتگی بازار بیمهزندگی در ایران میتواند باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر ارائه یک درک جامع از رفتار خرید بیمهزندگی بهعنوان فرآیندی شناختی، روانشناختی و رفتاری مبتنی بر تجربه زیسته افراد است.روششناسی:در این تحقیق ازرویکرد کیفی و نظریه دادهبنیاد کوربین و اشتراوس (2015) بهعنوان روش تحقیق استفاده نموده گرفت. دادهها با انجام مصاحبههای عمیق جمعآوری شده است. نمونه آماری شامل 27 نفر از بیمهگذاران بالقوه و بالفعل، نمایندگان فروش و کارشناسان بیمهزندگی بود که براساس نمونهگیری نظری انتخاب شدند و تا حصول اشباع نظری ادامه یافت. فرآیند سیستماتیک پژوهش شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود که با استفاده از راهبردهای تحلیل، پرسش، مقایسه و ابزار یادآورها، طرحوارهها و پارادایم صورت گرفته است.یافتهها :رفتار خرید بیمهزندگی در زمینهای از شرایط خرد و کلان محیطی و شرایط درونی یا فردی، دیالکتیکی بین تردید و اعتماد و مبتنی بر فرآیند اعتمادسازی است؛ به صورتی که برتری تردید یا اعتماد در هر مرحله از فرآیند، منجر به رفتارهای متفاوتی میشود.نتیجهگیری: برونداد این پژوهش، توسعه مدل رفتار خرید بیمهزندگی در کشور ایران است. طبقهبندی موضوعی.M31, P36, G22, G23, G41:
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار مصرفکننده، رفتار خرید، بیمههایزندگی، نظریه دادهبنیاد،
عنوان انگلیسی
Explanation of skepticism and trust dialectic in buying behavior of life insurance consumers: A grounded theory
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The lack of comprehensive understanding of the policyholders' buying behavior as a process and aspect of social and human interaction is one of the main reasons for the undeveloped life insurance market in Iran. The purpose of this study is to explain the life insurance buying behavior (LIBB) role as a cognitive, psychological and behavioral process based on the lived experience of individuals. Method: The qualitative approach and the grounded theory strategy of Corbin and Strauss (4th edition) was used as the research method. In-depth interviews with 27 participants including prospect and actual policyholders, sales representatives and life insurance experts have been conducted using theoretical sampling. Open coding, axial coding (for themes) and selective coding (for context, process and integration) was applied using the strategies of questioning, comparisons, and the memos, diagrams and paradigm tools (Through MAXQDA 12 software) concluded to the LIBB model. Finding: The result of this study represents a model of Life Insurance Buying Behavior(LIBB) in Iran. Conclusion:The result of this study represents a model that considers LIBB in Iran as a dialectic between skepticism and trust and a process towards building trust. In this context, the superiority of doubt or trust at each stage of the process leads to different behaviors. JEL Classification: M31, P36, G22, G23, G41.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رفتار مصرفکننده, رفتار خرید, بیمههایزندگی, نظریه دادهبنیاد
نویسندگان مقاله
حسینعلی بختیار نصرآبادی |
دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران (نویسنده مسئول).
طهمورث حسنقلی پور |
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
ابوعلی ودادهیر |
نائب رییس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت بیمه آسیا (سهامی عام)، شرکت سهامی بیمه آسیا، تهران، ایران.
مسعود بادین |
دانشیار گروه انسان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، ایران.
سید ابوالقاسم میرا |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ijir.irc.ac.ir/article_130267_a148906c56a6dc2362934e88018c157d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات