این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه بیمه، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۹۳-۱۲۲

عنوان فارسی بخش‌بندی بازار بیمه‌نامه بدنه خودرو یکی از بزرگترین شرکت‌های بیمه‌ای ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: در فرایند مدیریت بازاریابی، بخش‌بندی بازار کلیه تصمیمات مربوط به آمیخته بازار اعم از طراحی محصول، فیمت­گذاری، توزیع و تبلیغات را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اجرای درست آن باعث می‌گردد تا بازاریابان درک بهتری از مشتریان به دست آورند و با طراحی مناسب آمیخته بازاریابی نیازهای آنها را بهتر برآورده سازند. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف شناسایی بخش‌های بازار بیمه بدنه خودرو که اهمیت، جایگاه و حجم فروش بالایی در صنعت بیمه دارد، صورت پذیرفته است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کمی است. جامعه آماری آن از مشتریان بیمه‌های بدنه خودرو یکی از بزرگترین شرکت‌های بیمه ایران در سال 1397 شامل بیش از 20 هزار فقره بیمه‌نامه تشکیل شده بود که از این بین تعداد 972 فقره به روش تصادفی به­عنوان حجم نمونه تعیین و اطلاعات آنها از پایگاه داده سیستم‌های صدور بیمه‌نامه‌های بدنه خودرو شرکت مذکور استخراج گردید. همچنین، از متغیرهای عمر و ارزش خودرو، تعداد سیلندر، مورد استفاده، شیوه پرداخت حق بیمه، سابقه خسارت قبلی و مدت بیمه‌نامه جهت بخش‌بندی بازار استفاده شد.یافته‌ها: تحلیل خوشه‌بندی دومرحله‌ای به شناسایی چهار بخش در بازار بیمه‌های بدنه خودرو منجر شد و پیشنهاد گردید خوشه یک به عنوان بازار هدف مدنظر قرار گیرد که بزرگترین بخش شناسایی شده است. همچنین، با توجه به این‌که استفاده از خودرو جهت انجام اداری و امور شرکتی از ویژگی‌های اصلی این خوشه است، پیشنهاد شد بر راهبردهای مربوط به B2B شامل فروش بیمه‌نامه بدنه همراه سایر بیمه‌نامه‌ها به بنگاه، در نظر گرفتن تسهیلات و تخفیفات خاص برای آنها و فروش مستقیم تمرکز شود.طبقه‌بندی موضوعی: G32 ,G22 ,G2
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بخش‌بندی بازار، بیمه بدنه خودرو، خوشه‌بندی،

عنوان انگلیسی Auto - Hull insurance market segmentation in one of the biggest insurance company in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Market segmentation in the marketing management process, affects market mix including product, price, distribution and advertising. Proper implementation of this process will help the marketers understand customers well and as a result, meet their needs through desining a better marketing mix. the purpose of this paper is the segmentation of Auto -hull insurance in Iran’s insurance industry. Research method: This applied research is conducted using quantitative data gathered from library and the databases. The statistical population of this research was customers of Auto -hull insurance of one of the biggest insurance Company in Iran with 20,000 customers. Sample size of this research was 972 and sampling method was snowball sampling. The variables of age and value of the car, number of cylinders, usage, method of premium payment, history of previous damages and duration of the insurance policy was used to segment the market. Findings and Conclusion: Data was analyzed by two-stage cluster analysis and four segments were identified. The insurance company should consider cluster one as the market target, which is the largest cluster available and according to its characteristics, they use cars for office and corporate affairs. Hence, this company should use B2B strategies. Strategies such as selling this type of insurance along with other insurance policies to the company, considering special facilities and discounts or direct sale can be used to attract customers of this segment.JEL: G2, G22, G32
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بخش‌بندی بازار, بیمه بدنه خودرو, خوشه‌بندی

نویسندگان مقاله نازیلا نیاکان لاهیجی |
دکتری مدیریت بازاریابی بین‌الملل، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، (نویسنده مسؤول).

منیژه حقیقی نسب |
دانشیار مدیریت بازاریابی بین‌الملل گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران.


نشانی اینترنتی https://ijir.irc.ac.ir/article_120867_f04d8a1d7759e63f707c3dc331b54734.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات