این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه بیمه
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۷۱-۱۰۳
عنوان فارسی
مفهومپردازی بازارگرایی راهبردی و رابطه آن با عملکرد صنعت بیمه ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف: شناخت ابعاد بازارگرایی راهبردی در صنایعی که شدت رقابت در آنها زیاد بوده و مشتریان دارای نیازها و خواستههای متفاوت و متنوع هستند اهمیت بسیار زیادی دارد. کسب اطلاعات و دانش بازار و پاسخگویی براساس آن، فلسفه وجودی بازارگرایی است. هدف اصلی این پژوهش، مفهومپردازی بازارگرایی راهبردی و رابطه آن با عملکرد در صنعت بیمه ایران است.روششناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران 16681 نمایندگی دولتی و خصوصی بیمه در استانهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و خوزستان تشکیل میدهند که از میان آنها با استفاده از فرمول نمونهگیری در جامعه محدود و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونهای به حجم 300 نمایندگی انتخاب گردیده است. دادههای حاصل از پرسشنامهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS18 به منظور آزمون فرضیههای پژوهش تحلیل گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و سازه و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید.یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که بازارگرایی راهبردی بر عملکرد مالی و غیرمالی صنعت بیمه ایران تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ نقش واسطه عملکرد غیرمالی در رابطه بازارگرایی با عملکرد مالی نیز تأیید گردید.نتیجهگیری: گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مشتریان و رقبا و سپس طراحی یک راهبرد بازارگرا متناسب با فرصتها و تهدیدهای محیطی در جهت پاسخگویی به آنها و فراهم نمودن زیرساختهای فرایندی، سیستمی و رفتاری جهت پیادهسازی این راهبرد به طور مستقیم، شاخصهای مالی و غیر مالی در صنعت بیمه ایران را بهبود میدهد.طبقهبندی موضوعیJEL: M31، G22، L25
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازارگرایی راهبردی، عملکرد مالی، عملکرد غیرمالی، صنعت بیمه ایران،
عنوان انگلیسی
Conceptualizing strategic market orientation and its relationship with performance in Iranian insurance industry
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Understanding the dimensions of strategic market orientation is crucial in industries where competition is high and customers have different needs and wants. Gaining market knowledge and accountability is the existential philosophy of market orientation.The main purpose of this study is to conceptualize strategic market orientation and its relationship with performance in the Iranian insurance industry. Methodology: This research is applied and descriptive survey. The study population is 16681 managers of public and private insurance agencies in the provinces of Tehran, Khorasan-e- Razavi, Isfahan, Fars, Azerbaijan-e-sharghi and Khuzestan. The sample was 300 agencies by using the formula in the limited sampling and stratified random sampling was selected. Data gathered from the questionnaires analyzed through structural equation modeling using AMOS18 to test hypotheses of research. Validity of the questionnair through content and construct validity and reliability of the research through Cronbach's alpha coefficient were confirmed. Findings: The results showed that strategic market orientation has positive impact on financial and non-financial performance of insurance industry. The mediating role of non-financial between strategic market orientation and financial performance was confirmed. Conclusion: Gathering and analyzing customer and competitor information and then designing a market-oriented strategy tailored to meet environmental opportunities and threats and providing process, system, and behavioral infrastructure to implement this strategy directly Improves financial and non-financial indicators in the Iranian insurance industry. JEL-Classification: M31، G22، L25
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازارگرایی راهبردی, عملکرد مالی, عملکرد غیرمالی, صنعت بیمه ایران
نویسندگان مقاله
مرتضی رجوعی |
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://ijir.irc.ac.ir/article_119452_614cc19133b9a98e4eba9c7c431ef9d5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات