این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهشنامه علوم سیاسی
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۸۷-۱۱۶
عنوان فارسی
مشارکت انتخاباتی در ایران: تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم رسانههای اجتماعی از طریق ارزشهای رهایی و سکولاریسم
چکیده فارسی مقاله
یکی از حوزههایی که در سالهای اخیر تحت تاثیر رسانههای اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار گشته است، حوزههای سیاسی میباشد. هرچند مشارکت سیاسی دارای سطوح مختلفی است، اما به نظر میرسد شرکت در انتخابات به دلایل مختلف در جمهوری اسلامی ایران به مهمترین عنصر مشارکت سیاسی تبدیل شده است. بنابراین به نظر میرسد مطالعه و تبیین مشارکت انتخاباتی یکی از موضوعات مهم آکادمیک در ایران را تشکیل میدهد. در این راستا، هدف این پژوهش بررسی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم رسانههای اجتماعی، از طریق متغیرهای میانجی ارزشهای رهایی و سکولاریسم، بر روی مشارکت انتخاباتی می-باشد. در این پژوهش که نوعی تحلیل ثانویه محسوب میشود، از موج هفتم دادههای بین المللی پیمایش ارزشهای جهانی WVS در مورد ایران استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که هرچند رسانههای اجتماعی به طور مستقیم هیچ تاثیر معنیداری بر روی مشارکت انتخاباتی نداشتند، اما آنها به طور غیر مستقیم و از طریق متغیرهای میانجی ارزشهای رهایی و سکولاریسم میتوانند به طور معنیداری باعث کاهش مشارکت انتخاباتی شهروندان گردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،رسانه های اجتماعی&،quot،، &،quot، ارزش های رهایی&،quot،، &،quot،سکولاریسم&،quot،، &،quot،مشارکت انتخاباتی&،quot،، تحلیل ثانویه،
عنوان انگلیسی
Electoral participation in Iran: direct and indirect effects of social media through values of liberation and secularism
چکیده انگلیسی مقاله
Although political participation has different levels, it seems that participation in elections has become the most important element of political participation in the Islamic Republic of Iran for various reasons. Therefore, it seems that the study and explanation of electoral participation is one of the important academic topics in Iran. In this regard, the aim of this research is to investigate the direct and indirect effects of social media, through the mediating variables of values of liberation and secularism, on electoral participation. In this research, which is considered a type of secondary analysis, the seventh wave of international data of the WVS World Values Survey has been used in the case of Iran. The findings of this research show that although social media did not directly have any significant effect on electoral participation, they can indirectly and through the mediating variables of liberation and secularism values significantly reduce participation citizens' election.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,رسانه های اجتماعی&,quot,, &,quot, ارزش های رهایی&,quot,, &,quot,سکولاریسم&,quot,, &,quot,مشارکت انتخاباتی&,quot,, تحلیل ثانویه
نویسندگان مقاله
محمودرضا رهبرقاضی |
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
سید مرتضی نوعی باغبان |
استادیار گروه معارف دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
http://www.ipsajournal.ir/article_467_13d4ab06ffee7be09dcfe660a7645b2c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات