این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه علوم سیاسی، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۱۴۹-۱۸۲

عنوان فارسی عدالت و قانون در اندیشۀ تجددگرایان متقدم در ایرانِ عصر قاجار
چکیده فارسی مقاله در اندیشۀ قانون‌خواهی ایرانیانِ عصر قاجار، یکی از مفاهیمی که در کنار قانون به آن توجه شده بود «عدالت» است. قانون در معنای جدید آن نسبت وثیقی با عدالت داشت و این موضوعی نبود که از دید تجددگرایان ایرانی آن دوره پنهان بماند. این پژوهش با بهره‌گیری از روش هرمنوتیک قصدگرای اسکینر به‌دنبال پاسخ به این پرسش است که در اندیشۀ تجددگرایان ایرانی عصر قاجار چه نسبت‌ها و برداشت‌هایی میان قانون و عدالت وجود دارد؟ بر این مبنا «زمینۀ» فکری آن‌ها «تجدد»، «انگیزۀ» ایشان «قانون» و «نیت»‌شان «عدالت» بود. در این میان در دو مورد نخست همسانی میانِ آن‌ها زیاد بود اما در «نیت» عدالت دیدگاه‌هایِ مختلفی وجود داشت. ملکم و طالبوف به «قانون به‌مثابۀ عدالت» توجه داشته و نیز دیدگاهِ «نهادی» به عدالت داشتند. مستشارالدوله از یک‌سو به «برابری و قانون» و از سوی دیگر به «هماوردی شرع و قانون» و عدالت توجه داشت و آخوندزاده را می‌توان متنقد اصلی هرگونه نسبت میان «هماوردی قانون و شرع» و عدالت دانست، چرا که دیدگاه او نسبت به عدالت و قانون تنها بر مبنای نگاه مدرن و لیبرالیستی آن بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجدد، عدالت، عصر قاجار، قانون، تجددگرایان متقدم،

عنوان انگلیسی Justice and Law in the View of Early Modernists in Qajar Iran
چکیده انگلیسی مقاله In the view of law-seeking of the Qajar Iranians, one of the concepts that was considered alongside the law was "justice". Law, in its new sense, had a close relationship with justice, and this was not something hidden from the eyes of the Iranian modernists of the time. Using Skinner's intentional hermeneutic method, this study seeks to answer this question: What are the relations between law and justice in the thought of Qajar Iranian modernists? On this basis, their intellectual "background" was "modernity", their "motive" was "law" and their "intention" was "justice". In the first two cases, there was a lot of similarity between them, but in the "intention" of justice, there were different views. Malkam and Talebov considered the "law as justice" and also had an "institutional" view of justice. On the one hand, Moshtar al-Dawla paid attention to "equality and law" and on the other hand, to the "rivalry between Sharia and law" and justice. Akhundzadeh can be considered the main critic of any relationship between "equality of law and Sharia" and justice as his view toward law was solely based on its modern and liberal aspects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تجدد, عدالت, عصر قاجار, قانون, تجددگرایان متقدم

نویسندگان مقاله حامد عامری گلستانی |
گروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://www.ipsajournal.ir/article_437_977cc798e0032f5f3a2e2ef7f1ed934b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات