این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه علوم سیاسی
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۷۳-۹۶
عنوان فارسی
چگونگی رویارویی رسانههای دولتی ایران با بحران کرونا
چکیده فارسی مقاله
نوع رفتار رسانههای هر کشور در مواجهه با بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی یکی از موضوعات مهم در امر مدیریت بحران است. فقدان وحدت رویه در عملکرد رسانهها عموماً و رسانههای دولتی به طور خاص در شرایط بحرانی مدیریت افکار عمومی را با چالش مواجه میسازد. در این پژوهش با طرح این سوال که عملکرد رسانههای دولتی ایران در یک هفته اول بحران کرونا چگونه بوده تلاش شده تا با ارائه یک چارچوب مفهومی و تبیین «نقش رسانهها در بحران»، عملکرد سه خبرگزاری دولتی ایرنا، صداوسیما و فارس واکاوی شود. بدینمنظور با بهرهمندی از روش تحلیل محتوا، عملکرد سه خبرگزاری فوق در موضوع نوع راهبرد انتخابی برای مواجهه با بحران مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد اگرچه متغیر مهم انتخابات دوم اسفند 1398 در اتخاذ راهبردهای متفاوت توسط این خبرگزاریها اثر داشته اما هر سه خبرگزاری (البته با تفاوتهای معنادار) بعد از گذشت چند روز از آغاز بحران از راهبرد «منفعل(بحرانگریزی)» به سمت اتخاذ راهبرد «فعال(بحرانپذیری)» تغییر جهت دادهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بحران کرونا، رسانههای دولتی ایران، بحرانگریزی، بحرانپذیری، بحرانطلبی،
عنوان انگلیسی
How did the Iranian state media deal with the Corona crisis?
چکیده انگلیسی مقاله
The behavior of the media in any country in the face of natural and unnatural crises is one of the important issues in crisis management. The lack of uniformity in the performance of the media in critical situations challenges the management of public opinion. In this study, by asking the question of how the Iranian state media performed in the first week of the Corona crisis, an attempt was made to provide a conceptual framework and explain the "role of the media in the crisis", the performance of three state news agencies IRNA, IRIB AND FNA Be investigated. For this purpose, using the quantitative content analysis method, the performance of the above three news agencies on the type of strategy chosen to deal with the crisis was examined. The findings show that all three news agencies, from a few days after the onset of the crisis, shifted from a "passive" strategy to an "active" strategy and mobilized most of their capacities to control the crisis.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بحران کرونا, رسانههای دولتی ایران, بحرانگریزی, بحرانپذیری, بحرانطلبی
نویسندگان مقاله
جواد حق گو |
استادیار روابط بین الملل، گروه تاریخ، تمدن و انقلاب اسلامی دانشگاه تهران
غلامعلی سلیمانی |
استادیار گروه تاریخ، تمدن و انقلاب اسلامی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://www.ipsajournal.ir/article_418_4f01f170befca334553a422da2de4544.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات