این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه علوم سیاسی، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۲۱۷-۲۴۱

عنوان فارسی الگوی مطلوب دیپلماسی رسانه ای در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای در وزارت امور خارجه ج.ا.ایران، متولی امر دیپلماسی رسانه ای در دستگاه دیپلماسی کشور است. موضوع پژوهش حاضر، بررسی و پیاده سازی الگوی دیپلماسی رسانه ای در وزارت امور خارجه ج.ا.ایران است. این پژوهش به روش کیفی منتج از مصاحبه عمقی با 19 تن از مسئولین فعلی و سابق این وزارتخانه اعم از سخنگویان فعلی و گذشته، مدیران دیپلماسی رسانه ای و تعدادی از کارشناسان این حوزه که متولی امر دیپلماسی رسانه ای هستند، اساتید دانشگاه و صاحب نظران در حوزه دیپلماسی رسانه ای و است. تحلیل مصاحبه ها با روش تحلیل مضمونی صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که الگوی دیپلماسی رسانه ای در دستگاه سیاست خارجی، در وهله اول اقدام به رصد اخبار و وقایع در سراسر دنیا می نماید. در وهله دوم از طریق اطلاع رسانی اطلاعات، موضع گیری و جریان سازی، به تحولات پیش آمده پاسخ می دهد. طی این چرخه اقدام به ارزیابی اقدامات نموده، سپس در صورت لزوم به فعالیتهای سلبی رسانه ها، واکنش نشان می دهد. در پایان الگوی مطلوب دیپلماسی رسانه ای مبتنی بر نظرات کارشناسان این حوزه و در راستای رفع محدودیتها و نقطه ضعفها تدوین شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیپلماسی رسانه ای، وزارت امور خارجه، دیپلماسی، تحلیل مضمونی، قدرت نرم،

عنوان انگلیسی Implementing The optimal model of media diplomacy in the Ministry of Foreign Affairs of I.R.Iran
چکیده انگلیسی مقاله The Center for Public and Media Diplomacy at the Ministry of Foreign Affairs is in charge of media diplomacy in the country's diplomatic apparatus. The subject of the present study is the study and implementation of the model of media diplomacy in the Ministry of Foreign Affairs of the Islamic Republic of Iran. This research is a qualitative method resulting from in-depth interviews with 19 current and former officials of this ministry, including current and past spokespersons, directors of media diplomacy and a number of experts in the field of media diplomacy, university professors and experts in The field of media diplomacy and. The interviews were analyzed using thematic analysis. The results of the research show that the model of media diplomacy in the foreign policy apparatus, in the first place, monitors the news and events around the world. Secondly, it responds to developments through information, stance, and streamlining. During this cycle, it evaluates the actions and then, if necessary, reacts to the negative activities of the media. In the end, the desired model of media diplomacy is based on the opinions of experts in this field and in order to eliminate the limitations and weaknesses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دیپلماسی رسانه ای, وزارت امور خارجه, دیپلماسی, تحلیل مضمونی, قدرت نرم

نویسندگان مقاله مریم شفیعی سروستانی |
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

طاهر روشندل اربطانی |
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

سید مهدی شریفی |
گروه مدیریت رسانه.دانشکده مدیریت. دانشگاه تهران

یونس نوربخش |
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://www.ipsajournal.ir/article_422_191b73e38d42bfc7f14b5d579582b906.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات