این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه علوم سیاسی
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۷-۴۶
عنوان فارسی
سیاستخارجی ایران در عصر کرونا؛ از دیپلماسی سلامت تا دیپلماسی رسانهای
چکیده فارسی مقاله
شیوع ویروس کرونا در جهان، عصر تازهای را در سیاست خارجی دولتها رقم زد و اهمیت «دیپلماسی رسانهای» و «دیپلماسی سلامت» را برجسته ساخت. سوال اصلی که پژوهش حاضر به آن میپردازد این است که «دیپلماسی رسانهای ایران در ماههای شیوع بیماری کرونا چه ویژگیهایی داشت و چگونه در خدمت دیپلماسی سلامت قرار گرفت؟» فرضیه اصلی پژوهش به دو وجه ایجابی و سلبی دیپلماسی رسانهای ایران پرداخته و آن را بسترساز دیپلماسی سلامت دانسته است. برای توضیح چگونگی این ارتباط از نظریه دیپلماسی رسانهای ایتان گیلبوآ استفاده شده است. یافتههای پژوهش که بر اساس روش توصیفی-تحلیلی به دست آمده است نشان میدهد ایران در بعد سلبی از تاکتیکهای رسانهای همچون برجستهسازی، تصویرسازی مثبت و اهریمنسازی و در بعد ایجابی از دو تاکتیک تاکید بر همبستگی بینالمللی و تاکید بر تنشزدایی بهره گرفته است. کمک به اتباع ایرانی در سایر کشورها، تسهیل دستیابی به تجهیزات پزشکی، تلاش برای تضعیف کردن تحریمها، تقویت همکاری با سازمان بهداشت جهانی و بسترسازی برای همکاری های علمی با سایر کشورها در زمینه تولید واکسن کرونا از مهمترین اقدامات دستگاه دیپلماسی سلامت ایران بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیاست خارجی ایران، ویروس کرونا، آمریکا، دیپلماسی سلامت، دیپلماسی رسانهای،
عنوان انگلیسی
Iran's Foreign Policy in the Corona Age: From Health Diplomacy to Media Diplomacy
چکیده انگلیسی مقاله
The outbreak of the coronavirus in the world marked a new age in the foreign policy of states and highlighted the importance of "media diplomacy" and "health diplomacy. The main questions of the present study are: "What were the characteristics of Iranian media diplomacy during the epidemic of coronavirus and how did media diplomacy help health diplomacy? The main hypothesis of the research deals with both positive and negative aspects of Iranian media diplomacy and considers it as the context for health diplomacy. We used Itan Gilboa's theory of media diplomacy to explain this relationship. The research findings that are based on descriptive-analytical method show that from the negative aspect, Iran has used media tactics such as highlighting, positive imaging and demonization and on the positive dimension, it has used two tactics:1- emphasizing on international solidarity and 2- emphasizing Détente. Helping Iranian citizens in other countries, facilitating access to medical equipment, trying to lift sanctions, strengthening cooperation with the World Health Organization and paving the way for scientific cooperation with other countries in the field of corona vaccine production are the most important measures of the Iranian in health diplomacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سیاست خارجی ایران, ویروس کرونا, آمریکا, دیپلماسی سلامت, دیپلماسی رسانهای
نویسندگان مقاله
علی باقری دولت آبادی |
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج
محسن شفیعی سیف آبادی |
عضو هیات علمی دانشگاه اردکان
نشانی اینترنتی
http://www.ipsajournal.ir/article_399_66f773451510b381e1c80a1d78e67f54.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات