این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۳۳-۱۵۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر دانش و آگاهی مشتریان بر بهبود پایداری زنجیره تأمین پسته در ایران از دیدگاه خبرگان
چکیده فارسی مقاله مدیریت پایدار زنجیره تأمین جایگاه ویژه‌ای در عرضه محصولات به مصرف‌کننده نهایی دارد. صنعت پسته ایران نیز اهمیت زیادی در تأمین ارز و بهبود تراز تجاری کشور دارد. بنابراین اصلاح زنجیره تأمین از طریق گسترش دانش و آگاهی، به رقابت‌پذیری بیشتر این صنعت در بازار جهانی و پایداری زنجیره تأمین کمک شایانی خواهد کرد. از این رو، مطالعه حاضر به دنبال بررسی تأثیر سطح دانش و آگاهی مشتریان بر بهبود پایداری زنجیره تأمین محصول پسته در ایران از دیدگاه خبرگان است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بود که با رویکرد آمیخته انجام شده است. در مرحله کیفی جامعه مورد مطالعه شامل 20 نفر از خبرگان صنعت پسته ایران بودند که از طریق سایت انجمن پسته ایران، به روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله‌برفی انتخاب شدند. در مرحله کمی جامعه آماری، شامل 156 نفر ازفعالان حوزه صنعت پسته بودند که طبق فرمول کوکران 130 نفر تعیین و برای نمونه‌گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. در بخش کیفی برای شناسایی مقوله‌ها و مفاهیم از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی برای تحلیل روابط متغیرها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزارSmartPLS3 استفاده شده است. براساس نتایج به‌دست آمده، دربخش کیفی 55مفهوم در قالب 6مقوله اصلی شناسایی شدند. همچنین نتایج بخش کمی نشان دادند که مقوله‌های دانش کشاورزی بردانش فرآوری، دانش فرآوری بر دانش انبارداری وحمل، دانش انبارداری وحمل بر دانش بازاریابی و توزیع،دانش بازاریابی و توزیع بردانش پشتیبانی و خدمات تأثیرمستقیم دارند.همچنین همه مقوله‌ها به‌جز مقوله بازاریابی و توزیع که موردتأیید قرار نگرفت، برمدیریت زنجیره تأمین پایدار تأثیرمستقیم دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زنجیره تأمین، دانش کشاورزی، صنعت پسته، پایداری،

عنوان انگلیسی Investigating the effect of customers' knowledge and awareness on improving the sustainability of the pistachio supply chain in Iran from the experts' point of view
چکیده انگلیسی مقاله Sustainable management of thesupply chain has a special place in thesupply of products to thefinal consumer.Iran's pistachio industry is also very important in providing foreign exchange and improving thecountry's trade balance.Therefore, reforming thesupply chain through theexpansion of knowledge and awareness will greatly contribute to thegreater competitiveness of this industry in theglobal market and thestability of thesupply chain.Therefore, thepresent study seeks to investigate theeffect of thelevel of knowledge and awareness of customers on improving thesustainability of thepistachio product supply chain in Iran from the experts' point of view.This research was applied interms of purpose, which was done with a mixed approach.In thequalitative stage, thestudied population included20experts of Iran's pistachio industry, who were selected through thewebsite of theIranian Pistachio Association, using thepurposeful snowball sampling method.In thequantitative stage, thestatistical population included156people from thefield of pistachio industry,130 people were determined according to Cochran'sformula and simple random sampling was used.In thequalitative part, thematic analysis method was used to identify the categories and concepts, and in thequantitative part, thestructural equation modeling method was used with SmartPLS3 software to analyze therelationships between thevariables.Based on theobtained results, in thequalitative section,55concepts were identified in theform of 6main categories. Also, theresults of thequantitative section showed that the categories of agricultural knowledge have a direct effect on processing knowledge, processing knowledge on warehousing and transportation knowledge,warehousing and transportation knowledge on marketing and distribution knowledge,marketing and distribution knowledge on support and service knowledge.Also, allthe categories, except the marketing and distribution category, which wasnot approved, have a direct impact on sustainable supplychain management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله زنجیره تأمین, دانش کشاورزی, صنعت پسته, پایداری

نویسندگان مقاله ناصر سیف اللهی |
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران،


نشانی اینترنتی https://jead.gau.ac.ir/article_6053_218505de52c10b6ff56fe0feda8ff618.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات