این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کارآفرینی در کشاورزی
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۵۱-۶۶
عنوان فارسی
شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء فرهنگ مالیاتی و تأثیر آن بر بهبود فضای کسبوکار
چکیده فارسی مقاله
یکی از عوامل مهم در بهبود فضای کسبوکار توجه به بحث مالیات است تا با اتخاذ سیاستهای مناسب مالیاتی، شرایط بهبود فعالیتهای اقتصادی فراهم گردد. لذا یکی از مهمترین دغدغههای پیشروی نظام مالیاتی، ارتقاء فرهنگ مالیاتی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء فرهنگ مالیاتی و تأثیر آن بر بهبود فضای کسبوکار در استان گلستان بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری در مرحله کیفی، 28 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمان امور مالیاتی استان گلستان بودند که به روش هدفمند با تکنیک گوله برفی انتخاب شدند و در مرحله کمی، کارشناسان کسبوکار به تعداد 100 نفر بودند و حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان 80 نفر تعیین و برای نمونهگیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش دلفی و برای بررسی روابط بین متغیرها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار SmartPLS3 استفاده شده است. نتایج نشان دادند عوامل مؤثر بر ارتقاء فرهنگ مالیاتی شامل آموزش مؤدیان، فرهنگسازی رسانهای، آگاهی مؤدیان، اعتمادسازی مؤدیان، قانونگرایی مؤدیان، نگرش مؤدیان میباشند که نتایج معادلات ساختاری نشان داد به ترتیب به میزان 360/0 ، 465/0 ، 422/0 ، 307/0 ، 381/0 و 319/0 بر ارتقاء فرهنگ مالیاتی تأثیر معنیداری دارند و ارتقاء فرهنگ مالیاتی نیز بر بهبود فضای کسبوکار 851/0 تأثیر معنیداری دارد. ایجاد سازوکاری برای اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی از طریق تقویت سازوکارهای قانونی و اتصال پایگاههای اطلاعاتی به یکدیگر سبب بهبود فضای کسبوکار میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتقاء فرهنگ مالیاتی، بهبود فضای کسبوکار، دلفی، معادلات ساختاری،
عنوان انگلیسی
Identifying the factors affecting the promotion of tax culture and its impact on improving the business environment
چکیده انگلیسی مقاله
One of the important factors in improving the business environment is paying attention to the tax issue in order to provide conditions for improving economic activities by adopting appropriate tax policies. Therefore, one of the most important concerns of the tax system is the promotion of tax culture. The aim of this study was to identify the factors affecting the promotion of tax culture and its effect on improving the business environment in Golestan province. This research was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population in the qualitative stage was 28 university experts and the Golestan Tax Affairs Organization who were purposefully selected by the snowball technique. In the quantitative stage, there were 100 business experts and the sample size was 80 according to Krejcie and Morgan table. Simple random sampling method was used for sampling. The Delphi method was used to identify the factors and the structural equation method with SmartPLS3 software was used to examine the relationships between the variables. The results showed that the effective factors on promoting tax culture include taxpayer education, media culture, taxpayer awareness, taxpayer trust, taxpayer legalism, taxpayers' attitudes. The results of structural equations showed 0.360, 0.465, 0.422, respectively. 0.307, 0.381 and 0.319 have a significant effect on the promotion of tax culture and the promotion of tax culture has a significant effect on improving the business environment of 0.851.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارتقاء فرهنگ مالیاتی, بهبود فضای کسبوکار, دلفی, معادلات ساختاری
نویسندگان مقاله
اعظم زنگانه |
دانشجوی دکتری،گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
روح اله سمیعی |
استادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
محمودرضا مستقیمی |
استادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
نشانی اینترنتی
https://jead.gau.ac.ir/article_5620_2445d9ffadcd442115b66d00951f6b51.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات