این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۹-۳۰

عنوان فارسی شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های کارآفرینی گردشگری در جهت دستیابی به توسعه پایدار روستایی
چکیده فارسی مقاله یکی از عوامل مؤثر در توسعه‌ی روستایی، توسعه گردشگری است؛ زیرا توسعه گردشگری می‌تواند با خلق فرصت‌های جدید اشتغال و درآمد، نقش مؤثری در بهبود وضع اقتصادی روستاها داشته باشد. بنابراین هدف از این تحقیق شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های کارآفرینی گردشگری در جهت توسعه پایدار روستایی می‌باشد. این پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد کیفی بوده و روش تحقیق در آن توصیفی-تحلیلی می‌باشد. جهت گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل خبرگان حوزه گردشگری اداره میراث فرهنگی و گردشگری گرگان و خبرگان دانشگاهی می‌باشد. نتایج به‌دست آمده نشان‌دهنده سه بعد اقتصادی با شش مؤلفه «افزایش میزان سرمایه‌گذاری»، «افزایش درآمد»، «ایجاد تقاضا نسبت به کالای جدید»، «ایجاد بازار برای تولیدات صنایع‌دستی و غذاهای محلی»، «ایجاد بازار محلی مناسب محصولات کشاورزی» و «میزان ریسک سرمایه‌گذاری»، بعد فرهنگی-اجتماعی با هشت مؤلفه «افزایش سطح آگاهی عمومی»، «افزایش سطح رفاه اجتماعی»، «افزایش مشارکت برای زنان و جوانان»، «افزایش میزان انگیزه پیشرفت»، «افزایش روابط اجتماعی و انسانی»، «ارتقای مهارت‌های فردی»، «افزایش میزان علاقمندی به آموزش» و «شکل‌گیری فرهنگ اشتغال و تقویت فرهنگ خوداشتغالی» و بعد زیست‌محیطی و زیرساختی با شش مؤلفه «افزایش میزان توجه به محیط‌زیست»، «افزایش علاقمندی به حفظ بناهای تاریخی و باستانی»، «تلاش برای حفظ آداب، سنن، هنر و موسیقی‌های محلی»، «توجه سیاستمداران و مدیران محلی و منطقه‌ای»، «ایجاد زیرساخت‌های فنی و تکنولوژی و IT»، «ایجاد زیرساخت‌های اقامتی» می‌باشند. لذا مدیران حوزه گردشگری باید در سیاست‌گذاری‌های مربوط به گردشگری روستایی مؤلفه‌های شناسایی‌شده‌ی پژوهش حاضر را مدنظر قرار داده و زیرساخت‌های لازم را فراهم آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآفرینی، گردشگری روستایی، توسعه‌ی روستایی، توسعه پایدار،

عنوان انگلیسی Identify the dimensions and components of tourism entrepreneurship in order to achieve sustainable rural development
چکیده انگلیسی مقاله One of the effective factors in rural development is tourism development; Because it can play an effective role in improving the economic situation of villages by creating new employment and income opportunities. Therefore, this study aims to identify the dimensions and components of tourism entrepreneurship for sustainable rural development. This is an applied research with a qualitative approach and analytical descriptive method. Library and field method has been used to collect information. The study population includes tourism experts of The Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of Gorgan and academic experts. The results show 3 dimensions, economic with 6 components, increasing the amount of investment, increasing income, creating demand for new goods, creating handicrafts and local food markets, creating a local market suitable for agricultural products and investment risk, socio-cultural dimension with 8 components, increasing public awareness, increasing the level of social welfare, increasing participation for women and youth, increasing the motivation for progress, increasing social and human relations, improving individual skills, increasing the interest in education and forming a culture of employment and strengthening the culture of self-employment, and the environmental and infrastructure dimension with 6 components, increasing the level of attention to the environment, increasing interest in preserving historical and ancient monuments, efforts to preserve local customs, traditions, art and music, attention of local and regional politicians and managers, creating technical, technological and IT infrastructure, creating residential infrastructure. Therefore, tourism managers should consider the identified components in rural tourism policies and provide the necessary infrastructure.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کارآفرینی, گردشگری روستایی, توسعه‌ی روستایی, توسعه پایدار

نویسندگان مقاله احمد بهرامی پور |
دانشجوی دکتری، کارآفرینی، گرایش توسعه، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران

محمودرضا مستقیمی |
گروه اقتصاد، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاداسلامی، علی‌آباد کتول، ایران

سید محمدرضا حسینی |
گروه مدیریت، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاداسلامی، علی‌آباد کتول، ایران

سامره شجاعی |
گروه مدیریت دولتی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاداسلامی، علی‌آباد کتول، ایران


نشانی اینترنتی https://jead.gau.ac.ir/article_5467_1ba9def4b563619d091791206cd6bfe5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات