این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کارآفرینی در کشاورزی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۸۷-۱۰۰
عنوان فارسی
کاربرد روش فراترکیب و دلفی در شناسایی مؤلفه ها و پیامدهای کارآفرینی دیجیتال
چکیده فارسی مقاله
با توجه به رشد کارآفرینی دیجیتال و همچنین عدم مطالعه نظاممند درباره مؤلفههای آن و کمبود تئوری موجود، شناسایی مؤلفههای آن از اهمیت بالایی برخوردار است، اما پژوهشی که مؤلفههای کارآفرینی دیجیتال را مورد مطالعه قرار داده باشد، در کشور ما کمتر ارائه شده است. بنابراین هدف این پژوهش با توجه به نو بودن موضوع کارآفرینی دیجیتال در ایران، ارائه مؤلفهها و پیامدهای کارآفرینی دیجیتال میباشد. به این منظور این پژوهش در دو فاز صورت گرفته است. فاز اول با استفاده از روش کیفی فراترکیب به شناسایی مؤلفههای کارآفرینی دیجیتال پرداخت و در فاز دوم مؤلفههای شناسایی شده با نظر 13 نفر از خبرگان با روش دلفی نهایی شد. خبرگان از اعضای اساتید گروه کارآفرینی دانشگاه آزاد علیآبادکتول، کارآفرینان و مدیران شرکتهای دانشبنیان تشکیل شده است و به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. در نهایت با برآیند دو فاز و سنجش پایایی مؤلفههای به دست آمده با نظر خبرگان و استفاده از شاخص کاپا شش مؤلفه کسب و کار دیجیتال، مهارتهای دیجیتال، شرایط مالی، نوآوری، ریسک و فرهنگ کارآفرینانه به همراه پیامدهای کارآفرینی دیجیتال شناسایی گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کارآفرینی دیجیتال منجر به امکان کار تمام وقت و همکاری از راه دور، افزایش سرعت و دقت، کاهش هزینهها، ایجاد ارزش، بهبود عملکرد، رشد سهم بازار و غیره میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناسایی مؤلفهها، کارآفرینی دیجیتال، فراترکیب، دلفی،
عنوان انگلیسی
Application of meta-synthesis and Delphi techniques in identifying the components and consequences of digital entrepreneurship
چکیده انگلیسی مقاله
Due to development of digital entrepreneurship, lack of systematic study on its components, and existing theoretical gaps in this area, it is important to identify the components of digital entrepreneurship. Little research has been conducted on the components of digital entrepreneurship in Iran. Due to the novelty of digital entrepreneurship in Iran, the present study was conducted to identify the components and impacts of digital entrepreneurship. For this purpose, the present study is conducted in two phases. The first phase is performed to identify components of digital entrepreneurship using the meta-synthesis technique. In the second phase, the identified components of digital entrepreneurship are finalized according to 13 experts' opinions using the Delphi technique. The experts are composed of members of the Entrepreneurship Department of Aliabad-Katoul Azad University, entrepreneurs and managers of knowledge-based companies. They were selected using a purposeful sampling method. Finally, six components of digital business, digital skills, financial condition, innovation, risk and entrepreneurial culture, and impacts of digital entrepreneurship were identified using results of two phases and measuring the reliability of the components obtained by experts and using the Cohen's kappa coefficient. The results of present study showed that digital entrepreneurship led to full-time working and remote cooperation, increased speed and accuracy, reduced costs, value-creation, improved performance, increased market share, etc.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شناسایی مؤلفهها, کارآفرینی دیجیتال, فراترکیب, دلفی
نویسندگان مقاله
حسین دیده خانی |
گروه مهندسی صنایع، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
روح اله علیزاده |
گروه مهندسی صنایع، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
محمدشریف شریفزاده |
دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
روح اله سمیعی |
گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
نشانی اینترنتی
https://jead.gau.ac.ir/article_5465_947611b8cb85fb7151d5880c1d1b620e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات