این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش نامه ادبیات تطبیقی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۸۵-۱۰۳

عنوان فارسی کارکرد وصف در ساختار روایی رمان‌های العالم ناقصا واحد و غنیمت
چکیده فارسی مقاله دو داستان العالم ناقصا واحد اثر میسلون هادی و غنیمت نوشته صادق کرمیار، ازجمله داستان­های معاصر عراق و ایران درزمینه ادبیّات جنگ هستند که نویسندگان آن­ها به شیوه­ای هنرمندانه برای انتقال هدف ومضامین مورد نظر خود به مخاطب، از ابزار توصیف بهره گرفته ومضامین فلسفی وانسانی درخصوص مرگ وزندگی و جنگ را بیان کرده­اند. پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و براساس مکتب ادبیّات تطبیقی آمریکایی که به بُعد زیبایی­شناسی اثر می­پردازد و با هدف کشف کارکردهای وصف در ترسیم چارچوب داستان‌های پیش­گفته، کارکرد این الگوی روایی در ساختار داستان­های یادشده (شخصیّت، زمان و مکان) را بررسی تطبیقی می­کند. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که ازآنجاکه داستان العالم ناقصا واحد، تنها بر محور حادثه مشخّصی می­چرخد، بنابراین وجه وصفی آن بر جنبه روایی­اش غلبه دارد و درمقابل پرداختن به رویدادها و حوادث متعدّد و مختلف در داستان غنیمت، باعث شده است که وجه روایی آن بر وجه وصفی­اش غالب باشد. توصیف در داستان میسلون هادی، با کارکردهای شناختی، توضیحی و تفسیری، واقع­نمایی، زیبایی­شناختی و نمادین حوادث داستان را پیش می­برد؛ امّا در داستان غنیمت، بیشتر توصیفات موجود در داستان، کارکردی واقع­نمایی و شناختی دارند. صادق کرمیار، برخلاف میسلون هادی، در توصیف شخصیّت­ها، از فنّ لحظه­پردازی استفاده کرده و آنچه خود انجام داده یا گفته است را در توصیفاتش بیان می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادبیّات تطبیقی، روایت­شناسی، وصف، صادق کرمیار، میسلون هادی، غنیمت، العالم ناقصاً واحد،

عنوان انگلیسی وظیفة الوصف فی البنیة السّردیة لروایتین العالم ناقصاً واحد وغنیمت (دراسة مقارنة)
چکیده انگلیسی مقاله إنّ روایتَی العالم ناقصاً واحد لکاتبتها میسلون هادی وغنیمت لمؤلّفه صادق کرمیار هما من الرّوایات المعاصرة للعراق وإیران فی مجال أدب الحرب. استخدم کاتباهما عنصر الوصف کأداة فنّیة للتّعبیر عن الأغراض والموضوعات المقصودة لمتلقّیهما وبهذه الطّریقة قد عبّرا عن الموضوعات الفلسفیّة والإنسانیّة حول الموت والحیاة والحرب فی روایتیهما المذکورة أعلاها. هذا المقال بمنهجه الوصفی – التّحلیلی واعتماداً علی المدرسة الأمریکیة للأدب المقارن الّتی تتطرّق إلی دراسة البُعد الجمالی للآثار الأدبیة، یعالج موضوع وظائف الوصف فی بنیة الرّوایتین (الشّخصیّة، الزّمن والمکان) هادفا اکتشاف وظائف الوصف فی رسم زخرفة هاتین القصّتین. من أهمّ النّتائج الّتی توصّلت إلیها دراستنا هذه هی أنّه بما أنّ روایة العالم ناقصاً واحد تدور حول حدث واحد محدّد فقط، فإنّ جانبها الوصفی یتغلّب على جانبه السّردی لکن وجود الأحداث والحوادث المتعدّدة والکثیرة فی حکایة غنیمت، جعلتها جانبها السّردی یغلب على جانبها الوصفی. یؤدّی الوصف فی روایة میسلون هادی، وظائف معرفیّة وتفسیریّة والواقعیّة والجمالیّة والرّمزیّة لأحداث القصّة، ولکن فی روایة غنیمت: غالبًا ما یکون للأوصاف فی القصّة وظیفة واقعیّة ومعرفیّة. خلافاً لوصف الشّخصیّات فی روایة میسلون هادی، إنّ کرمیار فی روایته، یجسّم ویصوّر أقوال وأفعاله الشّخصیّة فی أوصاف الرّوایة.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ادبیّات تطبیقی, روایت­شناسی, وصف, صادق کرمیار, میسلون هادی, غنیمت, العالم ناقصاً واحد

نویسندگان مقاله طاهره فلاحی |
کارشناس‌ارشد زبان و ادبیّات عربی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

مریم رحمتی ترکاشوند |
استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

شهریار همتی |
دانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی https://jccl.razi.ac.ir/article_1462_f987e88d94d75be43660edaea537a0a2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات