این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش نامه ادبیات تطبیقی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۱۱-۱۲۹

عنوان فارسی بررسی تطبیقی کهن الگوی مرگ و تولد دوباره در شعر خیام و عبدالوهاب البیاتی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با تأکید بر اهمّیّت مطالعات بینارشته­ای در تحقّق اهداف ادبیّات تطبیقی براساس مکتب امریکایی و با تکیه بر کهن­الگوی مرگ و تولّد دوباره، به­روش توصیفی - تحلیلی و شیوه استقرائی، ظرفیت­های نظریّه ناخودآگاهی جمعی و کهن­الگوهای یونگ را در تحلیل چرایی و چگونگی تشابهات ادبی میان ادبیّات ایران و عرب و به­طور خاص در شعر خیّام و بیاتی واکاوی و از لایه­های ژرف و مشترک کهن­الگویی این دو متن، پرده برداشته است تا ضمن تأکید بر رابطه میان ادبیّات و روان­شناسی، برکارکرد کهن­الگوها در آفرینش آثار ادبی برتر ملل مختلف جهان صحه بگذارد و از همه مهم­تر، نقش کهن­الگو­ها در تبیین تشابهات ادبی میان ادبیّات ایران و عرب را نشان دهد. نتایج پژوهش، بیانگر آن است که هردو متن، از شالوده­­های ژرف و مشترک کهن­الگوی مرگ و تولّد دوباره برخوردارند که همین عامل، باعث تشابهات ادبی گسترده و نزدیکی متون پیش­گفته شده؛ امّا تفاوت­های جزئی نیز در نحوه تجلّی این کهن­الگو در این­میان دیده می­شود؛ بدین صورت که در شعر بیاتی، کهن­الگوی مرگ و تولّد دوباره، بیشتر در قالب اسطوره­­ سومری ایشتار و تموز، اسطوره مصری ایزیس و اوزیریس و در نماد برساخته عایشه تجلّی می­یابد؛ ولی در شعر خیّام، به­طور عمده در تبدیل­شدن آدمی به خاک و دگردیسی آن به سبزه و گیاه و سبو، نمود یافته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادبیّات تطبیقی، خیّام، البیاتی، یونگ، ناخودآگاهی جمعی، مرگ و تولّد دوباره، کهن الگو،

عنوان انگلیسی الموت والتّجدید کالأنماط البدائیة فی شعر عمر الخیام وعبد الوهّاب البیاتی
چکیده انگلیسی مقاله هذا البحث یؤکّد على دراسات الحقوق المتداخلة فی تحقیق أهداف الأدب المقارن وفق المذهب الأمریکی معتمداً على أنماط الموت والتّجدید ومنهج البحث هو المنهج الوصفی – التّحلیلی الاستقرائی. فی هذا البحث نرید استخدام نظریّة اللّاوعی الجمعی والأنماط البدائیّة لغوستاف یونغ لمعرفة أوجه التّشابه بین الأدبین الفارسی والعربی بشکل عام والخیّام والبیاتی بشکل خاص لدراسة أوجه التّشابه والاختلاف فی الأنماط البدائیّة لدى الشّاعرین. هذه المقالة تؤکّد على العلاقات بین الأدب وعلم النّفس ووظیفة الأنماط البدائیّة فی خلق الأعمال الأدبیة عند الأمم أنحاء العالم وخاصّة دور الأنماط الأوّلیة فی أوجه التّشابه بین الأدب الفارسی والأدب العربی. تظهر نتائج الدّراسة أنّه فی هذین النّصین یمکن مشاهدة أسس مشترکة فی أنماط الموت والتّجدید وهذا أدّى بدوره إلى التّشابهات الأدبیّة الواسعة فی النّصین المذکورین ولکن هناک القلیل من أوجه الاختلاف فی کیفیّة تمثل هذه الأنماط البدائیّة حیث نرى أنماط الموت والتّجدید عند البیاتی فی إطار أسطورة عشتار وتموز عند السّومریین وایزیس واوزیریس عند المصریین ورمز عائشة الإبداعی ولکن فی شعر الخیّام تظهر فی تحویل الإنسان إلى التّراب ثمّ تحویله إلى النّبات والکوز.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ادبیّات تطبیقی, خیّام, البیاتی, یونگ, ناخودآگاهی جمعی, مرگ و تولّد دوباره, کهن الگو

نویسندگان مقاله لیدا نامدار |
استادیارگروه ادبیّات تطبیقی و زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده، خدابنده، ایران


نشانی اینترنتی https://jccl.razi.ac.ir/article_1460_3038eb6959c41c45a839b388d4135ffc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات