این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی، جلد ۲۳، شماره ۵۴، صفحات ۹-۴۶

عنوان فارسی بازتاب تصاویرشعری شاعران کهن پارسی در اشعار نو مهدی اخوان ثالث
چکیده فارسی مقاله با پیدایش شعر نو، تقابلی بین طرفداران شعر نو وسنّتی ایجاد شد. در این میان، مهدی اخوان ­ثالث (1307-1369 ه.ش.) که ازچهره­ های تأثیرگذار شعر نو محسوب می­ شود، دیدگاه­ هایی را در انتقاد از شعر سنّتی بیان کرده است. این انتقادها سبب تلقی تقابل و گسست همه­ جانبه شعر نو و شعر کهن پارسی شده و این شائبه را ایجاد کرده که وی کاملاً در تقابل و تضاد با شعر سنّتی بوده است. از آنجا که تصویر غالباً از ارکان اساسی شعر هر شاعری است با بررسی بازتاب تصاویر شعری شاعران کهن در اشعار نو اخوان می­ توان به میزان ارتباط یا عدم­ ارتباط شعر وی با میراث شعری کهن پی­ برد. علاوه بر این، فرمالیست­ های روسی معتقدند که اگر تصویرهای شعری یک دوره را مطالعه کنیم متوجه می­ شویم همه آنها در شعر دوره­ های گذشته نیز آمده ­اند. آنچه تازگی دارد شیوه بیان تصویرهاست که عوض شده است. بنابراین، پژوهش حاضر می­ تواند صحّت یا عدم­ صحّت این نظر را نیز ثابت کند. تحلیل داده ­های تحقیق نشان می­ دهد که به رغم تبادر و تلقی تقابل شعر نو و سنّتی، تصاویر شعری شاعران کهن پارسی در تصاویر شعری اخوان به صورت صریح (عین تصویر در بافت نو) و ضمنی (قسمتی از تصویر، تصویر با مفهومی تازه دریافت نو) بازتاب یافته است. در این میان، بیشترین بازتاب مستقیم یا صریح به ترتیب در تصاویر شعری کنایه و تشبیه و بازتاب غیرمستقیم یا ضمنی در تصاویر شعری تشخیص، استعاره و صفت هنری صورت گرفته است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخوان ثالث، تصویرهای کهن، بینامتنیت، سنّت گرایی،

عنوان انگلیسی Reflection of poetic images of ancient Persian poets in the modern poems of Mehdi Akhavan Sales
چکیده انگلیسی مقاله With the emergence of new poetry, a confrontation was created between the fans of modern and traditional poetry. These criticisms have led to the comprehensive confrontation and rupture of modern and ancient Persian poetry; It has been rumored that he has been in complete opposition to traditional poetry, since the image is often one of the basic elements of every poet's poetry. By examining the reflection of the poetic images of ancient poets in the new poems of the Brotherhood, we can understand the degree of connection or non-connection of poetry with the heritage of ancient poetry. Past periods have also come, what is new is the way of expressing images that has changed, so the present study can also prove the correctness or inaccuracy of this view. The poetic images of the ancient Persian poets are explicitly reflected in the poetic images of the Brotherhood (the same image in the new context) and implicitly (part of the image, the image with a new concept). Among these, the most direct or explicit reflections have been made in poetic images of irony, simile and indirect or implicit reflection in poetic images of recognition, metaphor and artistic adjective, respectively.Keywords: Third Brotherhood, image, intertextuality and traditionalism.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اخوان ثالث, تصویرهای کهن, بینامتنیت, سنّت گرایی

نویسندگان مقاله خدیجه ساتیاروند |
دانشجوی دکتری زبان وادبیّات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تقی پورنامداریان |
استاد زبان و ادبیّات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

یوسف محمد نژاد عالی زمینی |
دانشیار زبان و ادبیّات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نشانی اینترنتی http://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_2732_61f37ce62d7f577b9499eeed1ffdcaa6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات