این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و مبانی حقوق اسلامی، جلد ۵۳، شماره ۱، صفحات ۲۱۳-۲۳۴

عنوان فارسی بازخوانی ادلّه‌ی مجازات زنای محصن و محصنه با نابالغ (نقد ماده ۲۲۸ ق.م.ا. ۱۳۹۲)
چکیده فارسی مقاله گذشته از ماده‌ 225 قانون مجازات اسلامی که مجازات رجم در زنا توسّط زانی محصن با زن بالغه و نیز زانیه محصنه با مرد بالغ را پذیرفته است، در ماده 228، در فرضی که طرف مقابل زنا، نابالغ باشد زانیه را مستحقّ فقط صد ضربه «شلّاق» می‌داند ولی حکم عکس آن، یعنی مجازات زانی محصن در زنا با دختربچه غیر بالغه را به سکوت گذاشته و گذشته است. منابع فقهی حاکی از این است که فقهای امامیّه در این موضوع، فتوای واحدی ندارند؛ به طوری که مشهور فقها محصن و محصنه را مستحقّ صد ضربه شلّاق می­دانند؛ برخی نیز در هر دو فرض، به ثبوت رجم حکم کرده اند؛ و قول سوم قائل به تفصیل شده و «مرد» زانی محصن را مستحقّ «رجم»، و «زن» زانیه محصنه را مستحقّ صد ضربه «شلّاق» می­داند. نوشتار حاضر - با روش توصیفی تحلیلی - به بازخوانی ادلّه این حکم و نقد و بررسی روایات وارده­ پرداخته و ضمن تقویت مبانی دیدگاه غیر مشهور آن را أرجح تلقّی کرده است. یافته اصلی تحقیق حاکی از این است که ادله­ی استنادی نظیر عموم روایت ابوبصیر، اصل برائت از رجم و وجود شبهه، از صلاحیّت کافی برای نفی مجازات رجم از مرد زانی محصن برخوردار نبوده و مرد زانی محصن در فرض زنا با دختربچه محکوم به رجم خواهد بود؛ برخلاف زانیه محصنه در فرض زنا با پسربچه، که فقط به صد ضربه شلّاق محکوم می­شود. ضمناً با هدف رفع ابهام و اجمال از ماده فوق­الذکر، پیشنهاد شده است قانون­گذار با افزودن تبصره­ای به ماده 228، به مجازات «رجم» برای زانی محصن در زنا با غیر بالغه تصریح نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مرد محصن،زن محصنه،زنای محصنه،رجم،جلد،

عنوان انگلیسی Criticizing of Article 228 of the Penal Code of 1392)
چکیده انگلیسی مقاله while Article 225 of the Islamic Penal Code recognizes the punishment of stoning in adultery. Article 228, assumes that when the other party to adultery is immature, the adulterer is entitled to only one hundred lashes. but the punishment of adultery by adulterer with an immature girl, has been silenced without any mention to it. jurisprudential sources indicates that Imami jurists do not have an unified sentence on this subject; So; the majority of jurists entitle the adulterer and adulteress to a hundred lashes, some have decreed to stoning of adulterer and adulteress And the third view make a differentiation and strongly believe that adulterer deserves to stoning and adulteress deserves to one hundred lashes. This study, with descriptive-analytical manner, re-reads the reasons of this verdict and surveys the received narrations. This article – in addition to reinforce the detailed theory (non-famous viewpoint)- prefers it. The main finding of the research indicates that cited Reasons such as the generality of narration of Abu Basir, the principle of innocence from stoning and the existence of suspicion, do not have adequate authority to repudiate the punishment of stoning to adulterer. The adulterer is condemned to punishment of stoning when the adulteress is non-adult girl. While the adulteress- in assumption of adultery with non-adult boy- is condemned to one hundred lashs. In addition, with the aim of removing ambiguity and conciseness from the above-mentioned article, it has been suggested that the legislator, by adding a note to Article 228, specify the punishment of "stoning" for adulterer in the case of adultery with a non-adult.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مرد محصن,زن محصنه,زنای محصنه,رجم,جلد

نویسندگان مقاله ملیحه نوربخش |
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سمنان

حمید مسجد سرائی |
دانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سمنان


نشانی اینترنتی https://jjfil.ut.ac.ir/article_78639_d46186514d80d830145acb9ae2266dc0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات