این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
فلسفه و کلام اسلامی
، جلد ۵۵، شماره ۱، صفحات ۱۹۵-۱۷۹
عنوان فارسی
علم حصولی خداوند به مخلوقات
چکیده فارسی مقاله
این مقاله درصدد است اثبات نماید که به دلایل مختلفی علم خداوند قبل از خلقت و بعد از خلقت به صورت حصولی است. مهمترین این دلائل عبارتند از: الف: علم حضوری مستلزم اتحاد بین خدا و مخلوقات است، در حالیکه چنین اتحادی به لحاظ عقلی محال است. ب: در مورد علم حضوری فعلی، اینکه خداوند دارای علم باشد، اما موطن علم وی خارج از ذاتش باشد، معنای معقولی ندارد. ج: قبل از خلق، هیچ موجودی با وجود شخصیاش تحقّق ندارد، لذا علم حضوری قبل از خلقت، محال عقلی است. در ادامۀ مقاله تبیین خواهد گردید دیدگاه برگزیده راجع به حصولی دانستن علم خداوند، چه تفاوتی با دیدگاه ابن سینا پیرامون صور مرتسمهی متصل به ذات الهی دارد. سپس به مهمترین نقدهایی که بر ضدّ نظریۀ علم حصولی خداوند مطرح شده، پاسخ گفته خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
علم حصولی خدا،علم حضوری خدا،علم خدا قبل از خلقت،علم خدا بعد از خلقت،علم تفصیلی خدا،
عنوان انگلیسی
The Acquired Knowledge (al-Ilm al-Husouli) of God to the Creatures
چکیده انگلیسی مقاله
The common view in the transcendent philosophy of Mulla Sadra is that God's knowledge of pre-creation and post-creation objects is presentational (al-Ilm al-Huzouri), although there are differences between pre-creation and post-creation knowledge. In this article, it is proved that, for various reasons, God's knowledge before creation and after creation is acquired (al-Ilm al-Husouli). The most important of these reasons are: A: Knowledge by presence requires a :union: between God and creatures, while such a :union: is impossible by reason. B: It does not make sense for God to have knowledge, but his knowledge is outside of his essence. C: Before creation, no personal or concrete existence is realized, so the knowledge of presence before creation is intellectually impossible. In this article, it will be explained the difference between my selected view of the knowledge of God and the view of Avicenna regarding the embodied forms connected to the divine essence. Then the criticisms that have been raised against the theory of God's acquired knowledge will be answered and it will become clear that A: God’s acquired knowledge does not be attained necessarily through the process of acquisition. B: God’s acquired knowledge does not require the immanence of accidents in God’s essence. C: God’s Knowledge by presence is not superior to His acquired knowledge. D: The God’s Acquired knowledge does not deny His detailed knowledge. E: Denying God’s knowledge by presence does not mean the absence of things for God.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
علم حصولی خدا,علم حضوری خدا,علم خدا قبل از خلقت,علم خدا بعد از خلقت,علم تفصیلی خدا
نویسندگان مقاله
سید جابر موسوی راد |
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛
نشانی اینترنتی
https://jitp.ut.ac.ir/article_89187_89ac4a95b3c018871a9665216a854cb9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات