این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مدیریت صنعتی
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۵۷۸-۶۰۸
عنوان فارسی
طراحی چارچوب مفهومی کیفیت رابطه خریداران و تامینکنندگان در زنجیرهتامین و اولویتبندی مولفهها کلیدی آن: رهیافت فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
هدف: کیفیت رابطه به عنوان کلیدیترین مفهوم روابط خریداران و تامینکنندگان در زنجیرهتامین، شناخته میشود. هدف این تحقیق، بررسی و تجزیه و تحلیل کیفیت رابطه خریداران و تامینکنندگان و اولویتبندی مولفهها آن میباشد. روش: با استفاده از رویکرد فراترکیب، تحقیقات موجود در حوزه کیفیت رابطه خریداران و تامینکنندگان از سال 1998 تا بهار 2020 میلادی، با استفاده واژگان جستوجو مربوطه، جمعآوری شد. سپس با توجه به عنوان، معیارها ورودی، چکیده، معیارها خروجی و برنامه مهارتها ارزیابی حیاتی، مقالات نامرتبط حذف و مقالات نهایی انتخاب شدند. با کدگذاری و ترکیب یافتهها مقالات منتخب در نرمافزار مکس کیودی، عناصر و مقولهها کلیدی کیفیت رابطه شناسایی شدند و در نهایت با بهکارگیری فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، مقولهها کیفیت رابطه از طریق جمعآوری نظرات خبرگان صنعت و دانشگاه و با استفاده از نرمافزار اکسپرت چویس، بر اساس اهمیت اولویتبندی شدند. یافتهها: بر اساس یافتهها پژوهش، کیفیت رابطه خریداران و تامینکنندگان از سه بعد اجتماعی، فنی و رابطهای تشکیل شده است. بعد اجتماعی، شامل اعتماد، تعهد و رضایت میباشد. بعد فنی از همکاری، مدیریت دانش و انطباق تشکیل شده است و بعد رابطهای در برگیرنده تعامل و ماهیت رابطه میباشد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که اعتماد مهمترین مقوله کیفیت رابطه میباشد و پس از آن به ترتیب، همکاری، تعامل، تعهد، رضایت، مدیریت دانش، انطباق و ماهیت رابطه از مهمترین مولفهها کیفیت رابطه شناخته میشوند و طرفین رابطه برای بهبود کیفیت رابطه خود و به دستآوردن مزایا آن، میبایست بر روی تقویت و ارتقا مولفهها ذکر شده، تمرکز کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیفیت رابطه خریداران و تامینکنندگان،زنجیرهتامین،فراترکیب،فرایند تحلیل سلسلهمراتبی،
عنوان انگلیسی
Developing a Conceptual Framework of Buyer-Supplier Relationship Quality in the Supply Chain and Prioritizing its key Components: A Meta-Synthesis Method
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Relationship quality is recognized as the key concept of buyer-supplier relationships in the supply chain. The purpose of this study is to review and analyze the buyer-supplier relationship quality and prioritize its components. Methods: Using a Meta-Synthesis Method, existing research on the buyer-supplier relationship quality from 1998 to the spring of 2020 was collected using relevant search terms. Then, due to the title, inclusion criteria, abstract, exclusion criteria and critical appraisal skills program checklist, irrelevant articles were removed and final articles were selected. By coding and synthesizing the findings of selected articles in MAXQDA, key components and categories of relationship quality were identified. Finally, by using an analytic hierarchy process, the components of relationship quality were prioritized by gathering the opinions of industry and academic experts and using Expert Choice software. Results: According to the research findings, the buyer-supplier relationship quality consists of three dimensions: social, technical and relational. The social dimension includes trust, commitment and satisfaction. The technical dimension consists of cooperation, knowledge management and adaptation, and the relational dimension includes interaction and the nature of the relationship. Conclusion: The results show that trust is the most important component of relationship quality and then, respectively, cooperation, interaction, commitment, satisfaction, knowledge management, adaptation and the nature of the relationship are recognized as the most important components of relationship quality. In order to improve the quality of their relationship and get its benefits, the parties to the relationship should focus on strengthening and upgrading the mentioned components
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کیفیت رابطه خریداران و تامینکنندگان,زنجیرهتامین,فراترکیب,فرایند تحلیل سلسلهمراتبی
نویسندگان مقاله
هاشم آقازاده |
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
حسین مالکی |
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://imj.ut.ac.ir/article_83182_9833d319481963f848771cde90ab825b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات