این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مدیریت صنعتی
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۲۹۹-۳۱۸
عنوان فارسی
طراحی مدل شایستگی رهبران صنایع خلاق با استفاده از روش پشتیبان اجماع گسسته و مدلسازی ساختاری تفسیری
چکیده فارسی مقاله
هدف: همگام با تغییرات رفتار مخاطبان، رشد فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، جهانیشدن و رفع محدودیتهای بازار کسبوکار، صنایع خلاق و سازمانهای رسانهای، باید سریعتر با این تغییرات خود را سازگار کنند و همین تلاش برای سازگاری، این صنایع را پویا کرده است. در همین راستا، تکیه بر داراییها و سرمایههای سازمانی، رسیدن به موفقیت را تضمین میکند. از جمله سرمایههای کلیدی صنایع خلاق، شایستگیهای رهبران آن است. هدف از اجرای این پژوهش، طراحی مدل شایستگی رهبران صنایع خلاق است. این مدل برای انتخاب و استخدام رهبران، توسعه و آموزش آنها، شناسایی استعدادهای سازمانهای خلاق، ارتقا و انتصاب آنها کاربرد دارد. روش: در این مقاله، با بهرهگیری از دو رویکرد کیفی و کمّی و در دو مرحله اصلی، ابتدا شایستگیها شناسایی شدند، سپس مدلسازی مفهومی شایستگی رهبران صنایع خلاق انجام شد. برای شناخت شایستگیها، از روش مطالعه نظاممند ادبیات موضوع استفاده شد. در ادامه، بهکمک روش پشتیبان اجماع گسسته، این شایستگیها غربال شدند. در انتها نیز به کمک مدلسازی ساختاری ـ تفسیری، مدل مفهومی شایستگیها به دست آمد. یافتهها: در گام اول، برای شناخت شایستگیها و با روش مطالعه نظاممند ادبیات موضوع، 50 شایستگی شناسایی شد. در گام بعد و بهکمک روش پشتیبان اجماع گسسته، این شایستگیها غربال شده و به 38 معیار کاهش یافتند. در ادامه و با کمک مدلسازی ساختاری ـ تفسیری، مدلسازی مفهومی 16 شایستگی انجام شده است. نتیجهگیری: مدل مفهومی شایستگی در 4 سطح طراحی شده است. به بیان دیگر، طبق این مدل، رهبران صنایع خلاق باید دارای چهار نوع شایستگی پایهای، رفتاری، فنی و تعالیبخش باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شایستگی،صنایع خلاق،مطالعه نظاممند ادبیات موضوع،روش پشتیبان اجماع گسسته،مدلسازی ساختاری ـ تفسیری،
عنوان انگلیسی
Designing a Competency Model for Creative Industry Leaders using Discrete Consensus Support Methods and Interpretive Structural Modeling
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: With changes in audience behavior, the growth of information and communication technologies, globalization as well as the removal of business market constraints, creative industries and media organizations need to adapt more quickly to these changes, and effort to compatibility leads to more business dynamics. In this regard, relying on organizational assets and capitals ensures success. One of the key assets of the creative industry is the competencies of leaders. The purpose of this study is to design a competency model for creative industry leaders. This model is used to select and hire leaders, develop and train them, identify the talents of creative industries, promote and appoint them. Methods: In this paper, both qualitative and quantitative approaches in two main steps were used. In the first step, the main competencies of creative industries leaders identified and in the second step, the conceptual model od competencies developed. Results: To identify competencies, Systematic Literature Review (SLR) has been used and 50 competencies have been identified. Then, through Discrete Consensus Support Method (DCSM), these competencies are filtered, reduced and reached to 40 cases. Finally, through the Structural Interpretive Modeling (ISM), the conceptual model of 16 competencies has been developed. In four levels: basic, behavioral, technical and excellence. Conclusion: According to the final model of competency, creative industry leaders should have four clusters of competencies: basic, behavioral, technical and excellence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شایستگی,صنایع خلاق,مطالعه نظاممند ادبیات موضوع,روش پشتیبان اجماع گسسته,مدلسازی ساختاری ـ تفسیری
نویسندگان مقاله
سید مهدی شریفی |
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
علی اکبر فرهنگی |
استاد، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
علی حیدری |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سید وحید عقیلی |
دانشیار، گروه ارتباطات اجتماعی و روزنامهنگاری، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد تهران مرکزی، تهران، ایران.
فاطمه میرزایی رابر |
دکتری، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://imj.ut.ac.ir/article_79173_b47cf5d3bad5b905c9fdfff24d4a3cdf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات