این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۴۸۷-۵۱۸

عنوان فارسی شبکه ارتباطی راهبردهای کارآفرینان خط‌مشی در نظام خط‌مشی‌گذاری عمومی ایران
چکیده فارسی مقاله در این نوشتار، نتایج بررسی راهبردهای کارآفرینان خط‌مشی در فضای خط‌مشی‌گذاری عمومی ایران، با استفاده از تکنیک دیماتل، ارائه شده است. هدف پژوهش، بر اساس مسئله اصلی پژوهش، شناسایی و کشف روابط علّی و برآورد میزان تأثیر و تأثر و در نهایت ارائه یک نقشه شبکه ارتباطی از راهبردهایی بود که به زعم مشارکت‌کنندگان توسط کارآفرینان خط‌مشی در فضای خط‌مشی‌گذاری عمومی ایران به منظور ارائه نوآوری‌های سیاستی به کار گرفته می‌شود. روش تحقیق کاربردی از نوع توصیفی بود و انتخاب خبرگان به صورت نمونه‌گیری هدفمند یا قضاوتی به تعداد 20 نفر مبتنی بر راهبردهای بیشینه تنوع و گلوله برفی انجام گرفت. به این منظور ابتدا به بیان مبانی نظری و مفاهیم کارآفرینی خط‌مشی جهت شناسایی راهبردهای کارآفرینان خط‌مشی در پیشینه پژوهشی موضوع پرداخته شده است. سپس، به کمک تکنیک دیماتل، راهبردهای مستخرج از مصاحبه‌های خبرگان، به منظور کشف روابط علّی، در ساختاری مبتنی بر نظریه گراف، اولویت‌بندی و نقشه شبکه ارتباطی آنان ترسیم شد. بر مبنای نتایج این پژوهش، ضمن ارائه الگوی شبکه ارتباطی راهبردهای کارآفرینان خط‌مشی در نظام خط‌مشی‌گذاری عمومی ایران، راهبردهای «مدیریت ارتباطی، بهره‌برداری از رسانه‌ها، و ترغیب و متقاعد کردن مخاطبان به کمک قدرت خطابه» تأثیرگذارترین و «تغییر بازیگران و نهاد ذی‌حق در رسیدگی به مسئله برای کنار زدن مخالفان» تأثیرپذیرترین راهبرد کارآفرینان خط‌مشی شناسایی شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خط‌مشی‌گذاری عمومی،دیماتل،راهبردهای کارآفرینان خط‌مشی،شبکه ارتباطی،کارآفرینی خط‌مشی،

عنوان انگلیسی The Relational Network of Policy Entrepreneurs’ Strategies in the Public Policymaking System of Iran
چکیده انگلیسی مقاله This article presents the results of the examination of the policy entrepreneurs’ strategies in the public policymaking atmosphere of Iran using DEMATEL technique. In line with the research topic, the purpose of this study was to identify and detect causal relations, estimate the effect size, and finally presentthe relational network of strategies that participants’ thought are used by policy entrepreneurs in the public policymaking atmosphere of Iran to offer policy innovations. The research method was descriptive, and 20 experts were selected through purposive/ judgmental sampling based on the maximum variation and snowball strategies. To this end, first the theoretical bases and concepts of policy entrepreneurship are expressed in order to identify the policy entrepreneurs’ strategies in the literature. Then, using DEMATEL technique, the strategies extracted from the experts’ interviews are prioritized in a structure based on the graph theory to identify the causal relations and then their relational network map is developed. Based on these steps, the relational network of policy entrepreneurs’ strategies in the public policymaking system of Iran is provided. Moreover, the most effective strategies are found to be “strategies of relational management, using the media, and persuading and convincing the audience through speech power,” while “changing the actors and stakeholders with the right to address the issue in order to remove the opponents” was found to be the most influenced strategy of the policy entrepreneurs. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خط‌مشی‌گذاری عمومی,دیماتل,راهبردهای کارآفرینان خط‌مشی,شبکة ارتباطی,کارآفرینی خط‌مشی

نویسندگان مقاله رضا اشگرف |
دانشجوی دکتری مدیریت تصمیم‌گیری و خط‌مشی‌گذاری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

علی حمیدی زاده |
استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

حسن دانایی‌فرد |
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_80822_0c00c3f0931cdb141dc5bcee2d502e2e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات