این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۵۱۹-۵۴۳
عنوان فارسی
ارائه الگوی سایش اجتماعی در بطن فرهنگ سازمانهای دولتی (با تکیه بر نظر خبرگان سازمانی)
چکیده فارسی مقاله
فرهنگ سازمانی یکی از عوامل پرکشش شکلدهنده عملکرد فردی و سازمانی است که اگر درگیر مسائل مخرب و منفی شود، آثار زیانباری خواهد داشت. یکی از عارضههای منفی، که رنگوبوی فرهنگی دارد و بر عملکرد فردی و سازمانی تأثیر بسیار میگذارد سایش اجتماعی است. سایش اجتماعی یک پدیده سازمانی با خوانش فرهنگی است که دلالت بر رفتارهای منفی در تعاملات و ارتباطات اجتماعی افراد یک سازمان دارد و به عنوان یک تهدید جدّی برای اثربخشی آن شناخته میشود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی سایش اجتماعی در بطن فرهنگ سازمانهای دولتی، با تکیه بر نظر خبرگان سازمانی، انجام پذیرفت. این پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی با رویکرد اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش مدیران منابع انسانی سازمانهای دولتی و استادان دانشگاه در مقام خبرگان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده در پژوهش حاضر مصاحبه نیمهساختاریافته بود که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و آزمون درونگذارـ میانکدگذار بررسی شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش Grounded theory و روش کدگذاری و با بهرهگیری از نرمافزار Atlas.tiتحلیل و مدل سایش اجتماعی تدوین شد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی عوامل علّی، عوامل میانجی، عوامل زمینهای، پدیده محوری، استراتژیها، و پیامدهای سایش اجتماعی است. مثلاً، عوامل علّی سایش اجتماعی به صورت فردی و سازمانی متشکل از مؤلفههایی همچون پرخاشگری، حسادت، ابراز احساسات منفی، تخریب، زیرآبزنی، شایعهپراکنی، مدیریت ناکارآمد، سیستم تنبیهی نامؤثر، فقدان اعتماد و احترام در سازمان، جوّ رقابتی و فضای تعارضآفرین است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سایش،سایش اجتماعی،رفتارهای سایشی،گرندد تئوری،
عنوان انگلیسی
The Provision of a Social Undermining Model Within the Public Organizations’ Culture Based on the Organizational Experts’ Opinion
چکیده انگلیسی مقاله
Organizational culture is one of the most prominent factors in the formation of individual and organizational performance. If it is contaminated with negative and destructive issues, it will have harmful consequences. One of the harmful consequences that has cultural traces and can have significant effects on the individual and organizational performance is social undermining. Social undermining is an organizational phenomenon that implies negative behaviors in the social interactions and communications among the individuals in an organization, and is known as a serious threat against the effectiveness of organization. Accordingly, the study at hand was carried out to provide a social undermining model within the public organizations’ culture based on the organizational experts’ opinion. This study is an exploratory qualitative research project. The statistical population was comprised of the human resource managers of public organizations and university professors functioning as the study experts who were selected through snowball sampling. Semi-structured interviews were used as data collection instrument whose reliability and validity were confirmed through content validity and intra- and inter-rater coding. The obtained results were analyzed using grounded theory and coding method as well as Atlas.ti software, and the social undermining model was then developed. The results of the study involved the identification of causal factors, intervening factors, contextual factors, axial phenomenon, strategies, and consequences of social undermining. For instance, the individual and social causal factors related to social undermining include wrath, envy, expression of negative feelings, character assassination, sell-out, rumor mongering, ineffective management, ineffective punishment system, lack of trust and respect in the organization, competitive atmosphere, and conflict-bearing atmosphere.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سایش,سایش اجتماعی,رفتارهای سایشی,گرندد تئوری
نویسندگان مقاله
علی شریعت نژاد |
استادیار، گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
سیده نسیم موسوی |
کارشناسیارشد گروه مدیریت، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_84852_0b97ff4687eec7721ae684ef22140ba8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات