این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۵۴۵-۵۶۴

عنوان فارسی کاوشی پدیدارشناسانه به ادراک دانشجویان دکتری رشته ‌های علوم انسانی دانشگاه شیراز از تصویر دانشگاه
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش کیفی کاوشی پدیدارشناسانه به ادراک دانشجویان دکتری رشته‌های علوم انسانی دانشگاه شیراز از تصویر دانشگاه بود. به منظور فهم عمیق موضوع پژوهش از روش پژوهش پدیدارشناسی از نوع تفسیری استفاده شد. مشارکت‌کنندگان پژوهش شامل دانشجویان دکتری رشته‌های علوم انسانی دانشگاه شیراز در نیم‌سال اول سال تحصیلی 1399 ـ 1400 بودند که با استفاده از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند از نوع گروه بارز با در نظر گرفتن بحث اشباع نظری انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌های پژوهش از مصاحبه نیمه‌‌ساختمند استفاده شد. جهت اعتباریابی داده‌ها از معیارهای تأییدپذیری و قابل قبول بودن با استفاده از روش‌های هم‌سوسازی و خودبازبینی محقق طی فرایند جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و مطابقت مصاحبه‌ها و مبانی نظری و پژوهشی استفاده شد. به‌علاوه، به کمک روش تحلیل مضمون، کدها و مضامین استخراج و شبکه مضامین تصویر سازمانی دانشگاه ترسیم شد. نتیجه پژوهش نشان داد ادراک دانشجویان از تصویر دانشگاه (مضمون فراگیر) مشتمل بر 56 مضمون پایه، 19 مضمون سازمان‌دهنده سطح دوم، و 7 مضمون سازمان‌دهنده سطح اول یعنی سرمایه انسانی، فرایند یاددهی‌ـ یادگیری، وجهه دانشگاه، نوع ساختار سازمانی، جوّ دانشگاه، خدمات و تسهیلات، و همچنین معماری و فضای سبز دانشگاه است. گفتنی است خروجی این کار می‌تواند به مدیران و برنامه‌ریزان توسعه دانشگاهی یاری کند تا با آگاهی از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر تصویر دانشگاه به صورت آگاهانه‌تری به مدیریت تصویر دانشگاه و ایجاد تصویر سازمانی پایدارتر در ذهن دانشجویان بپردازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصویر دانشگاه،تصویر درونی،دانشجو،مدیریت تصویر دانشگاه،

عنوان انگلیسی A Phenomenological Exploration of Shiraz University Humanities PhD Students’ Perceptions of University Image
چکیده انگلیسی مقاله This study set out to conduct a phenomenological exploration of Shiraz university humanities PhD students’ perceptions about university image. In order to attain a profound understanding of the research topic, the interpretive phenomenology method was used. Participants of the study were PhD students of humanities at Shiraz University in the first semester of 2020-2021 educational year, who were selected through typical case purposive sampling and in the light of theoretical saturation. Semi-structured interviews were used to collect data. In order to validate the data, the verifiability and acceptability criteria were used through data alignment and researcher self-review during data collection and analysis processes as well as the comparison of the interviews with the theoretical bases of the study. In addition, via thematic analysis method, codes and themes were extracted and the thematic network of the organizational image of the university was drawn. The results of the study demonstrated that students’ perception of the university image (the comprehensive theme) entailed 56 basic themes, 19 secondary organizing themes, and 7 primary organizing themes, including human resources, teaching-learning process, university reputation, type of organizational structure, university milieu, services and facilities, and the architecture and green space of the university. It should be noted that the outcome of this work can inform university managers and university development planners about the factors effective on university image. This way, they can manage university image more consciously and can create a more sustainable organizational image in the students’ minds.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تصویر دانشگاه,تصویر درونی,دانشجو,مدیریت تصویر دانشگاه

نویسندگان مقاله معصومه محترم |
استادیار، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_84727_f614d477d9ec83d9a19a84b904e0c896.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات