این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱-۳۷
عنوان فارسی
فهم فرایند شکلگیری امیدواری سازمانی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر فهم فرایند شکلگیری امیدواری سازمانی بود. روش پژوهش استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد متنی بود. دادهها از پژوهشهایی که درباره این مفهوم انجام شده بود از 76 مقاله و 2 رساله دکتری و 2 کتاب گردآوری و با فن کدگذاری تحلیل شدند. 186 کد شناساییشده در قالب 61 مفهوم و نهایتاً 6 مقوله طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد امیدواری سازمانی به منزله مقوله محوری در الگوی پارادایمی پژوهش قرار میگیرد و سایر مفاهیم بهدستآمده در قالب مقولات شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، استراتژیها، و پیامدها در الگو قرار گرفتند. شرایط علّی اثرگذار بر امیدواری سازمانی به دو دسته کلی فردی و سازمانی تقسیم شدند؛ از جمله ذهنآگاهی و تعامل با چالشها و ویژگیهای شغلی. از عوامل مداخلهگر سازمانی مؤثر بر استراتژیها نیز میتوان به سبک رهبری، حمایت اجتماعی و سازمانی ادراکشده، شفافیت سیاستهای سازمانی، و عدالت سازمانی ادراکشده اشاره کرد. برخی عوامل زمینهای شناساییشده نیز عبارتاند از محیط معنوی، فضای صمیمانه سازمان، همچنین فرهنگ و محیط خانوادگی و سازمانی. استراتژیها و پیامدها نیز به دو دسته استراتژیها و پیامدهای فردی و استراتژیها و پیامدهای سازمانی تقسیم شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امیدواری سازمانی،سرمایه روانشناختی،نظریه دادهبنیاد،
عنوان انگلیسی
Understanding the Process of Forming the Organizational Hope
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to provide a conceptual analysis of the process of hope in organizations. The research method of this study was the textual strategy of grounded theory. Data from the previous research on this concept was collected from 76 papers, 2 doctoral dissertations, and 2 books, and was analyzed by coding technique. The identified 186 codes were categorized in the form of 61 concepts and 6 categories. The results showed that organizational hope was considered as a core category in the paradigmatic model of study, and the other obtained concepts were categorized as causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, strategies, and consequences in the model. The causal conditions affecting organizational hope were divided into the two general categories of individual and organizational conditions, including mindfulness, interaction with challenges, and occupational characteristics. The organizational intervening conditions that influence strategies involved leadership style, perceived social and organizational support, the transparency of organizational policies, and perceived organizational justice. Some of the contextual factors identified included spiritual environment, the intimate atmosphere of the organization, as well as familial and organizational culture and environment. Strategies and consequences were divided into the two groups of individual and organizational strategies and consequences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
امیدواری سازمانی,سرمایة روانشناختی,نظریة دادهبنیاد
نویسندگان مقاله
نوشین کبیری |
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
حسن زارعی متین |
استاد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
جبار باباشاهی |
استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_73767_0923cfcee74c185ebca8305937dbe6c2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات