این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۹۳-۲۲۷

عنوان فارسی شناسایی علل و پیامدهای کندذهنی سازمانی در اداره امور مالیاتی استان اصفهان
چکیده فارسی مقاله کندذهنی سازمانی اصطلاحی نوظهور است که سهم بسیار کمی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. از این رو این پژوهش در پی بررسی این مفهوم و شناسایی علل و پیامدهای آن با رویکردی کمّی و طراحی مدلی برای کندذهنی سازمانی است. کندذهنی سازمانی بیان‌کننده انجام دادن کار بدون فکر کردن در سازمان است که منجر به کاهش تفکر انتقادی و عدم انعطاف‌پذیری سازمان می‌‌شود و می‌‌تواند سازمان را به سمت نابودی بکشاند. از این رو بررسی این مفهوم و شناسایی ابعاد آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف این پژوهش طراحی الگویی برای کندذهنی سازمانی با رویکرد کیفی تحلیل داده‌بنیاد است. روش تحقیق از لحاظ هدف جزء تحقیقات توسعه‌ای، از جنبه جمع‌آوری داده‌ها جزء تحقیقات اکتشافی، و از حیث روش‌شناسی کیفی است. بر اساس روش‌شناسی کیفی، پس از جمع‌آوری داده‌ها از طریق تحلیل داده‌بنیـاد و مصاحبه، مؤلفه‌ها به صورت باز و انتخابی و محوری کدگذاری شدند و مدل پژوهش بر اساس چارچوب تئوریک طراحی شد. در نهایت مدل مفهومی پژوهش با کمک تکنیک دلفی مورد تأیید خبرگان قرار گرفت و یافته‌های پژوهش منجر به شناسایی شرایط علّی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبرها، و پیامدهای کندذهنی سازمانی شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل داده‌بنیاد،رویکرد کیفی،کندذهنی سازمانی،

عنوان انگلیسی The Identification of the Causes and Consequences of Organizational Stupidity Concept in Isfahan Provincial Tax Administration Office
چکیده انگلیسی مقاله Organizational stupidity is a new term that has received scant attention in the literature. Considering this point, the study at hand was carried out to examine this concept and identify its causes and consequences through a quantitative approach, with the ultimate goal of designing a model for it. Organizational stupidity refers to doing tasks in organizations without thinking about them. It causes the reduction of critical thinking and the lack of flexibility in the organization, and can lead to the destruction of the organization. Therefore, the investigation of this concept and the identification of its dimensions are of special importance. The purpose of this study was to design a model for organizational stupidity using grounded theory. The study was developmental in terms of purpose, exploratory in terms of data collection method, and qualitative in terms of methodology. After collecting the data through grounded theory and interviews, the components were coded in open, selective, and axial coding stages, and the study model was designed based on the theoretical framework. At the end, the conceptual model of the study was confirmed by the experts using Delphi technique. The findings of the study led to the identification of causal, contextual, and intervening conditions as well as the drivers and consequences of organizational stupidity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تحلیل داده‌بنیاد,رویکرد کیفی,کندذهنی سازمانی

نویسندگان مقاله سمانه کریمی قرطمانی |
گروه مدیریت، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

ناصر خانی |
گروه مدیریت، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

علی نصراصفهانی |
دانشکدة مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_83189_ba04a967af31aad04b71da3ab3b59ca7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات