این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۶۸۳-۷۰۶

عنوان فارسی فراتحلیل متغیرهای مؤثر بر شفافیت سازمانی و متغیرهای تأثیرپذیر از آن در پژوهش‌های انجام‌شده در ایران
چکیده فارسی مقاله شفافیت سازمانی از موضوعاتی است که به‌رغم اینکه مطالعات چندانی درباره آن انجام نشده مورد توجه بسیاری از سیاسیون و پژوهشگران بوده است. این مفهوم به معنای جریان آزاد اطلاعات و قابلیت دسترسی سهل و آسان برای همه ذی‌نفعان در این زمینه است. هدف از این پژوهش بررسی متغیرهای مؤثر بر شفافیت سازمانی و تأثیرپذیر از آن در پژوهش‌های انجام‌شده در این حوزه در کشور ایران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است که با به‌کارگیری روش فراتحلیل و با استفاده از نرم‌افزار جامع فراتحلیل انجام شد. در این بررسی از تعداد 21 مطالعه منتخب تعداد 7 متغیر مستقل و 18 متغیر وابسته مختلف شناسایی شد. نتیجه بررسی فراتحلیل نشان ‌داد متغیرهای استراتژی مناسب، پاسخگویی عمومی، رهبری اصیل، سرمایۀ اجتماعی، رهبری تحول‌آفرین، رهبری نوآور بیشترین تأثیر را در شکل‌گیری و تشدید شفافیت سازمانی در سازمان‌های ایرانی داشته‌اند. همچنین، نتایج این تحقیق نشان داد شفافیت سازمانی متغیرهای مهم سازمانی مثل توانمندسازی، ارتباطات سازمانی، معنویت سازمانی، سلامت سازمانی، سرمایه اجتماعی، مدیریت ترومای، فرهنگ سازمانی، عملکرد سازمان، سکوت سازمانی کارکنان، خشنودی مشتریان، سازگاری شغلی، تعارضات سازمانی، فساد اداری، رفتارهای اخلاقی کارکنان، رفتارهای شهروندی سازمانی، تعهد شغلی، وفاداری سازمانی، اعتماد سازمانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شفافیت،شفافیت سازمانی،فراتحلیل،

عنوان انگلیسی A Meta-Analysis of the Variables Effective on Organizational Transparency and the Variables Affected by it in the Studies Carried Out in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Despite lack of studies on it, organizational transparency is an issue that has greatly attracted politicians and researchers. This concept refers to the free flow of information easily accessed by all stakeholders. The purpose of this study was to examine the variables that have been found to be effective on and affected by organizational transparency in the previous studies in Iran. This study was applied in terms of purpose and descriptive in terms of method, and was conducted through meta-analysis method using Comprehensive Meta-Analysis software. The examination of 21 selected studies in this field led to the identification of 7 independent and 18 dependent variables. The results of the meta-analysis showed that appropriate strategy, public responsibility, genuine leadership, social capital, change-oriented leadership, and innovative leadership have the strongest effects on the formation and improvement of organizational transparency in the Iranian organizations. Moreover, the results of this study showed that organizational transparency affects important organizational variables such as empowerment, organizational communications, organizational spirituality, organizational health, organizational capital, organizational trauma management, organizational culture, organizational performance, employees’ organizational silence, customer satisfaction, job compatibility, organizational conflicts, administrative corruption, employees’ moral behaviors, organizational citizenship behaviors, job commitment, organizational loyalty, and organizational trust.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شفافیت,شفافیت سازمانی,فراتحلیل

نویسندگان مقاله بلال پناهی |
استادیار، دانشکدة مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_81690_85642626fdd47a7013d61a3a8dec40f1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات