این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۷۳۵-۷۶۳

عنوان فارسی طراحی ابزار سنجش فرهنگ آموزش در دستگاه‌های اجرایی کشور
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر طراحی ابزاری برای سنجش فرهنگ آموزش در دستگاه‌های اجرایی کشور بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و نمونه مورد بررسی 112 سازمان از بین سازمان‌های دولتی ایران بود که بر اساس فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه محقق‌ساخته با 68 سؤال به عنوان ابزار جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و روش تحلیل عاملی اکتشافی و نیز آزمون t تک‌نمونه‌ای استفاده شد. در نهایت نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد فرهنگ آموزش دستگاه‌های اجرایی کشور در قالب 3 بعد یادگیری مستمر و وظیفه‌شناسی فراگیران و مناسبات اخلاق‌گرا و 9 مؤلفه تعهد و تمایل فراگیر، آموزش مبتنی بر نیاز شغلی، مشارکت فعال فراگیر، اجتناب از رفتارهای ناسالم، انگیزه یادگیری، احترام به مدرس، روابط دوستانه، تفکر انتقادی اخلاق‌‌گرا، احترام متقابل در کلاس قابل تبیین است. همچنین نتیجه آزمون t تک‌نمونه‌ای نشان داد وضعیت فرهنگ آموزش کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور نامناسب است و نیاز است برای بهبود و تقویت آن برنامه‌ریزی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ضمن خدمت،تحلیل عاملی اکتشافی،فرهنگ آموزش،

عنوان انگلیسی Designing a Tool to Assess Training Culture in the Iranian Public Organizations
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to design a tool to assess the training culture in the Iranian public organizations. The research method adopted in the study was descriptive-survey. The sample consisted of 112 Iranian public organizations that were selected based on Cochran formula through simple random sampling method. In order to collect the data, a researcher-made questionnaire with 68 questions was used, and to analyze the collected data, exploratory factor analysis and one-sample t-test were run in SPSS. The results of exploratory factor analysis demonstrated that the training culture in the Iranian public organizations can be explained in three dimensions – namely continuous learning, liability of learners, and morality-based interactions – and 9 factors – including learner’s commitment and propensity, training tuned to professional needs, avoidance of unhealthy behaviors, motivation for learning, showing respect to the instructor, friendly relationships, morality-oriented critical thinking, and mutual respect in class. Moreover, the results of the one-sample t-test showed that the training culture of the employees of Iranian public organizations is not good and plans should be made to improve and enhance it. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش ضمن خدمت,تحلیل عاملی اکتشافی,فرهنگ آموزش

نویسندگان مقاله فرج‌‌الله رهنورد |
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، مؤسسة عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران

حبیب الله طاهرپورکلانتری |
استادیار، گروه مدیریت دولتی، مؤسسة عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران

فیروز رازنهان |
استادیار، گروه مدیریت دولتی، مؤسسة عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران

مهسا دانیالی |
دانشجوی دکتری،گروه مدیریت دولتی، مؤسسة عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_82789_a669b7b28a476ff75fc4271a0643f658.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات