این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۷۸۹-۸۲۱

عنوان فارسی طراحی الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان ‌های دولتی
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش طراحی الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان‌های دولتی بود. پژوهشگران در این پژوهش بر آن بودند تا با طراحی یک پژوهش علمی و نظام‌مند به پرسش اصلی پاسخ دهند: الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان‌های دولتی چگونه است؟ رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که با روش داده‌بنیاد نظام‌مند استراوس و کوربین انجام شد. داده‌ها نیز به صورت مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 24 مشارکت‌کننده در پژوهش گردآوری شدند. بر اساس نتایج، شرایط علّی در قالب 4 مقوله عوامل فردی، عوامل سیاسی و اجتماعی، عوامل ساختاری، و عوامل اداری و مدیریتی دسته‌بندی شدند. پدیده محوری در قالب 3 مقوله عاطفی و شناختی و رفتاری تبیین شد. تعاملات و کنش‌های مربوطه با عنوان طبقه راهبرد در قالب 8 مقوله شفافیت سازمانی، تقویت هوش هیجانی مدیران، عدالت‌محوری، تقویت معنویت و اخلاق کاری کارکنان در محیط کار، استراتژی همکاری‌ـ رقابت، حمایت و پشتیبانی مدیران از کارکنان، ایجاد امنیت شغلی، و کاهش عدم اطمینان و عدم تجانس اعضای یک واحد شناسایی شدند. شرایط زمینه‌ای در قالب 3 مقوله عوامل اجتماعی و عوامل فرهنگی و مادی‌گرایی تبیین شدند. مفاهیم حاصل از شرایط مداخله‌گر نیز در قالب 2 مقوله سوابق خدمتی و قراردادی کارکنان و ویژگی‌های رفتاری کارکنان دسته‌بندی شدند. در نهایت پیامدها شامل دو مقوله پیامدهای فردی و سازمانی به دست آمدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حسادت کارکنان،داده‌بنیاد،سازمان‌های دولتی،مدیریت حسادت کارکنان،

عنوان انگلیسی Designing a Model for the Staff Envy Management in Public Organizations
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the study at hand was to identify the pattern of the staff envy management in public organizations. Adopting a systematic, scientific research design, this study set out to answer the main research question, “How is the pattern of the staff envy management in public organizations?” Relying on the qualitative research approach, the study used Strauss and Corbin systematic grounded theory method. Data collection was done through semi-structured interviews with 24 participants. Based on the obtained results, the causal conditions were classified as four categories, namely individual, sociopolitical, structural, and administrative-managerial factors. The core theme was found to be comprised of emotional, cognitive, and behavioral categories. The related actions and interactions were named strategy categories; these eight categories were organizational transparency, enhancement of managers’ emotional intelligence, justice-orientedness, enhancement of the staff’s spirituality and professional morality in the workplace, cooperation-competition strategy, managers’ support of the staff, provision of job security, and reduction of distrust and dissimilarity among the members of a department. The contextual conditions were explained as the three categories of social factors, cultural factors, and materialism. The concepts obtained from intervening factors were classified as the work experience/contract and the staff’s behavioral traits. Finally, the consequences were divided into individual and organizational factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله حسادت کارکنان,داده‌بنیاد,سازمان‏های دولتی,مدیریت حسادت کارکنان

نویسندگان مقاله اکبر حسن پور |
استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

سعید جعفری نیا |
استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

یوسف وکیلی |
استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

مهدی مهذبی |
دکتری مدیریت دولتی، گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_81647_c8314166a35e194da3e667dd7b68eca1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات