این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۴۷۹-۵۰۶

عنوان فارسی شناسایی عوامل پیشران توسعه فرهنگ سازمانی اسلامی
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل (ابعاد، مؤلفه‌ها، شاخص‌های) پیشران توسعه فرهنگ سازمانی در آموزش‌وپرورش و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری مؤلفه‌ها بر یک‌دیگر بود. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی‌ـ کمی) است. برای شناسایی عوامل پیشران و مؤلفه‌ها، علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم‌افزار MAXQDA12 استفاده شد. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی 17 نفر خبره و صاحب‌نظر در حوزه فرهنگ سازمانی اسلامی بودند که بعد از 14 مصاحبه اشباع نظری حاصل و 233 کد باز و 113 کد محوری برای فرهنگ سازمانی اسلامی استخراج شد، که در نهایت 5 بعد انسانی، ارزشی، تشکیلاتی، توسعه‌ای، چشم‌انداز و 17 مؤلفه اصلی برای فرهنگ سازمانی اسلامی مشخص شد. روایی ابزار پژوهش به صورت محتوایی به تأیید رسید. برای محاسبه پایایی باز آزمون از میان مصاحبه‌های انجام‌گرفته چند مصاحبه به ‌عنوان نمونه انتخاب و هر یک از آن‌ها در یک فاصله زمانی کوتاه و مشخص دو بار کُدگذاری شد. سپس در بخش کمّی با 21 نفر نمونه از خبرگان و با استفاده از تکنیک دیمتل با نرم‌افزار که در آن معیارهای تعظیم شعائر دینی و چشم‌انداز محوری دارای بیشترین تأثیرگذاری و معیارهای مسئولیت اجتماعی و فرایندهای داخلی دارای بیشترین تأثیرپذیری بودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش‌وپرورش،تحلیل مضمون،تکنیک دیمتل،فرهنگ سازمانی اسلامی،

عنوان انگلیسی The Identification of the Derivers of Islamic Organizational Culture Development
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this research was to identify the driving factors (aspects, components, and indexes) of Islamic organizational culture development in education and their mutual effects, which was achieved through a mixed-methods approach. In order to identify the related drivers and components, both document analysis and thematic analysis (using MAXQDA12 software) were used. In the qualitative phase, participants were 17 experts in the field of Islamic organizational. Theoretical saturation was achieved after 14 interviews, and the coding process yielded 233 open and 113 axial codes for Islamic organizational culture. Finally, five dimensions (namely, human-oriented, value-based, organizational, developmental, and perspective-based) and 17 principal components for Islamic organizational culture were identified. The content validity of the research instrument was confirmed. Moreover, in order to calculate test-retest reliability, some interviews were selected as the sample and each of them was coded twice in a short span of time. In the quantitative phase, 21 experts, DEMATEL method, and Microsoft Excel software were used to assess the mutual effects of the components based on the pair-wise comparison of items of a researcher-made questionnaire. The results showed that the religious rites veneration and axial perspectives were the most effective criteria, while social responsibility and internal processes were the most affected ones.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش‌وپرورش,تحلیل مضمون,تکنیک دیمتل,فرهنگ سازمانی اسلامی

نویسندگان مقاله علی صادقی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی، واحد اسلام‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام‌شهر، ایران

سعید مرادی |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اسلام‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

بتول فقیه آرام |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی، واحد اسلام‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام‌شهر، ایران

علی‌رضا عراقیه |
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی، واحد اسلام‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام‌شهر، ایران

لیلا شریفیان |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی، واحد اسلام‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام‌شهر، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_77102_983c196bfc7b896f9e6df7f7c7168e58.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات