این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۱۵۳-۱۷۴
عنوان فارسی
بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی با نقش میانجی تسهیم دانش بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
چکیده فارسی مقاله
در محیطهای پیچیدهامروزی، سازمانها به منظور پایداری و رشد و ارائه خدمات بهتر در محیط خود ناچار به یادگیری و توجه به تسهیم دانشاند. یکی از ابزارهای مهم ایجاد زمینه برای تقویت نگرش مثبت کارکنان، به منظور اشتراک مستمر دانش و یادگیری سازمانی، فرهنگ سازمانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی، با نقش میانجی تسهیم دانش، بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع دادهها و نحوه اجرای پژوهش توصیفیـ پیمایشی بود. جامعه آماری کارکنان دانشگاه، به تعداد 261 نفر، بودند و از بین آنها 157 نفر طبق فرمول کوکران با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی ساشکین، تسهیم دانش واندنهوف و وانوینن، و یادگیری سازمانی سنگه استفاده شد و روایی آنها، چون استاندارد بودند، به تأیید استادان رسید. پایایی پرسشنامه 87 درصد بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری، به کمک نرمافزار spss26 و Amos18، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی تأثیرگذار است. همچنین، تسهیم دانش بر یادگیری سازمانی تأثیر میگذارد و در رابطه بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی نقش میانجی دارد. بنابراین، توجه به فرهنگ سازمانی و گسترش تسهیم دانش بین کارکنان میتواند به افزایش یادگیری سازمانی کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اردبیل،تسهیم دانش،دانشگاه آزاد اسلامی،فرهنگ سازمانی،یادگیری سازمانی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Organizational Culture on Organizational Learning Ability with the Mediating Role of Knowledge Sharing Among Employees of the Ardabil Branch of Islamic Azad University
چکیده انگلیسی مقاله
In today's complex and ambiguous environments, organizations are forced to learn and pay attention to knowledge sharing in order to sustain, grow, and provide better services in their environment. One of the most important tools to create a context for strengthening the positive attitude of employees to continuous sharing of knowledge and organizational learning is organizational culture. To this end, the present study aimed to investigate the effect of organizational culture on organizational learning ability with the mediating role of knowledge sharing among the employeesof the Ardabil Branch of Islamic Azad University. The study was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data type and research procedure. The research population involved the 261 university employees, out of which 157 people were selected by simple random sampling based on the Cochran's formula. Research instruments involved the Sashkin’s organizational culture, van der Hoof and Vanvinen’s knowledge sharing, and Senge’s organizational learning standard questionnaires. Since these questionnaires were standard, their validity was approved by professors, while their reliability was determined to be 87%. For data analysis, structural equation modeling was done using SPSS26 and Amos18 software. The results showed that organizational culture affects organizational learning. Moreover, it was found that knowledge sharing affects organizational learning, too, and plays a mediating role in the relationship between organizational culture and organizational learning. Therefore, paying attention to organizational culture and expanding knowledge sharing among employees can help increase organizational learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اردبیل,تسهیم دانش,دانشگاه آزاد اسلامی,فرهنگ سازمانی,یادگیری سازمانی
نویسندگان مقاله
یوسف خادمی |
گروه علوم تربیتی، واحداردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
اسحق رسولی |
گروه مدیریت، واحداردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_77938_bb37b693dc70e86824afb88b5cdfdc6b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات