این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۷۷۵-۷۹۸
عنوان فارسی
کاربرد مدل ISM جهت سطحبندی مؤلفههای فرهنگ سازمانی و رتبه بندی مؤلفهها با استفاده از روش AHP
چکیده فارسی مقاله
با توجه به اینکه هدف این پژوهش سطحبندی و رتبهبندی ابعاد و شاخصهای فرهنگ سازمانی بود، پژوهشی توسعهای از نوع توصیفیـ تحلیلی است. در بخش سطحبندی از پرسشنامه مقایسات زوجی ISM استفاده شد و برای تحلیل از روش مدل ساختار تفسیری و نرمافزار EXCEL2013 بهره گرفته شد. همچنین، در بخش رتبهبندی از پرسشنامه مقایسهای AHP با تأکید بر میزان اهمیت استفاده شد. جامعه آماری در هر دو بخش 20 نفر از خبرگان فرهنگ سازمانی بودند که بر اساس روش گلوله برفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد شاخص هدفگذاری پویا، توسعه و ترویج ارزشهای حامی تغییر، مدیریت عملکرد متناسب با تغییر، و مدیریت رفتارهای سازمانی متناسب با اهداف رفتاری تغییر بنا بر پیشنهاد مدل ISM مهمترین عوامل تأثیرگذار بر فرهنگ سازمانی هستند. رویکردهای راهبردی، مدیریت عملکرد تغییرمدار، سازماندهی متناسب با تغییر، کارکنان حامی تغییر، رهبری تحولگرا، مدیریت ارزشهای سازمانی، و مدیریت دانش و اطلاعات تغییر به ترتیب دارای رتبه اول تا هفتم در این پژوهش بودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجزیهوتحلیل سلسلهمراتبی،فرهنگ،فرهنگ سازمانی،مدلسازی تفسیر ساختاری،
عنوان انگلیسی
The Application ISM Model to Rate the Components of Organizational Culture and AHP Method to Rank the Obtained Factors
چکیده انگلیسی مقاله
Since this study aimed to rate and rank the dimensions and characteristics of organizational culture, it was a developmental research project, and descriptive-analytical in terms of purpose. At the rating section, the ISM pairwise comparison questionnaire was used, and the interpretive structure model with EXCEL2013 software was used for analysis. Moreover, the AHP comparative questionnaire was used in the ranking section with an emphasis on the importance level. The statistical population in both sections was 20 organizational culture experts who were selected through snowball sampling method. The results obtained from ISM model show that the dynamic targeting, development and promotion of pro-change values, performance management appropriate to change, and management of organizational behaviors appropriate to the behavioral goals of change are the most important factors affecting organizational culture. Moreover, strategic approaches, change-oriented performance management, change-appropriate organization, employees supporting change, transformational leadership, organizational value management, and change knowledge and information management were ranked first to seventh, respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجزیهوتحلیل سلسلهمراتبی,فرهنگ,فرهنگ سازمانی,مدلسازی تفسیر ساختاری
نویسندگان مقاله
جواد گلبان |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
هادی رزقی شیرسوار |
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_76316_2167febf4a66d7d52bf59ce9ddfaf7e7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات