این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی موانع به کارگیری کارآمد فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت بهبود نظام پاسخ ‌گویی به ذی ‌نفعان (مطالعه ی موردی: شرکت‌های دولتی صنایع معدنی ایران)
چکیده فارسی مقاله ایجاد سازمان‌‌های کارا در ارایه‌ی خدمات و پاسخ‌گویی به مطالبات شهروندان به‌گونه‌ای سریع، آسان و مناسب طی چند سال اخیر در اغلب کشورهای جهان مورد توجه کارگزاران بخش عمومی قرار گرفته است. درک اهمیت، کاربرد و نقشی که فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند در بهبود نظام پاسخ‌گویی بخش عمومی ایفا نماید، سیاست‌گذاران جوامع مختلف را برآن داشته است، تا با در دستور کار قرار دادن، وضع خط‌مشی‌‌های مرتبط با آن و بسترهای نهادی و اجرایی، این فناوری را در بخش دولتی کاربردی نمایند. این مقاله نیز یکی از مسایل اساسی و چالش برانگیز کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را در ایجاد نظام پاسخ‌گویی بخش دولتی را در قالب موضوع پژوهشی گفته شده، مطرح نموده و مورد تجزیه تحلیل قرار داده است. مهم‌ترین هدف مقاله شناسایی موانع اجتماعی، زیرساختاری، فاصله دیجیتالی، قانونی، امنیت اطلاعات، و مدیریت تغییر به‌عنوان مهم‌ترین موانع به‌کارگیری کارآمد فناوری اطلاعات و ارتباطات است، تا به این ترتیب بستر لازم در جهت بهبود نظام پاسخ‌گویی به ذی‌نفعان فراهم شود. در این راستا پژوهشگران ضمن مرور کامل مبانی نظری پژوهش و نیز انجام مصاحبه‌ها‌ی اکتشافی با خبرگان امر، با استفاده از روش توصیفی-پیمایشی به شناسایی مؤلفه‌‌ها و متغیرهای اصلی پژوهش پرداخته و با انتخاب اعضای نمونه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌‌ای تصادفی، فرضیه‌‌های پژوهش را در شرکت‌های دولتی صنایع معدنی ایران مورد سنجش قرار داده‌‌اند. بر اساس یافته‌‌های پژوهش، مؤلفه‌های موانع اجتماعی، زیرساختاری، فاصله‌ی دیجیتالی و قانونی، بیشترین مانع، و موانع امنیت اطلاعات و مدیریت تغییر، به عنوان کمترین مانع در به‌کارگیری کارآمد فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت بهبود نظام پاسخ‌گویی شرکت‌‌های دولتی صنایع معدنی ایران ایجاد کرده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امنیت اطلاعات، پاسخ‌گویی، زیرساختار، فاصله دیجیتالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، قانونی، مدیریت تغییر، موانع اجتماعی،

عنوان انگلیسی Investigation of the Barriers of Effective Use of ITC towards Improvement of Accountability to the Beneficiaries A field study in Iranian Governmental Companies in the field of Mining Industries
چکیده انگلیسی مقاله The development of effective organizations for service provision and responding to the demands of the citizens in a rapid, easy and suitable fashion has been considered by officials of the public sector in recent years in many countries worldwide. The realization of the importance, application and also the role that ITC can play toward promotion of accountability in the public sector, has caused the policy makers in different communities to include it in their agenda and plans and issue the relevant instructions in relation to ITC and laid down the institutional and executive grounds for application of ITC in the governmental sector. This paper has investigated one of basic and challenging problems in connection with ITC application in development of accountability system in governmental sector. The most important aim of the paper is to address the social and infrastructural barriers, digital gap, legal, information security and change management barriers as the most important barriers of ITC implementation; aiming to pave the way for development of the required ground for promotion of accountability to the beneficiaries. The authors have thoroughly reviewed the relevant literature and made several discovery interviews with the professionals of the sector and tried to recognize the main parameters and variables of the research by use of a descriptive and survey method and selected the members of the statistical samples by using random class sampling and, eventually, investigated the hypothesis of the study in governmental companies dealing with mining sector activities. The results showed that the social, infrastructure, digital gap and legal barriers are the most important barriers towards the implementation of ITC towards the accountability in governmental company in mining industries sector and data security and change management are the barriers with the least important.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Accountability, digital gap barriers, information security barriers - change management, Infrastructure barriers, ITC, legal barriers, social barriers

نویسندگان مقاله علی اکبر فرهنگی |
دانشگاه تهران

حسین حسین‌زاده |
واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

علی صالحی |
دانشگاه پیام نور قزوین


نشانی اینترنتی https://jitm.ut.ac.ir/article_20914_06a99611a9f4c7d004671a97a8cb3342.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات