این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات حقوق خصوصی، جلد ۵۰، شماره ۲، صفحات ۱۸۹-۲۰۸

عنوان فارسی تعلق حقوق معنوی (اخلاقی) برای صاحبان اسرار تجاری: نقطۀ تمایز اسرار تجاری با نظام مالکیت فکری
چکیده فارسی مقاله در نظام مالکیت فکری، به‌منظور حمایت از خلاقیت‌ها و آثار فکری، برای پدیدآورندگان و صاحبان آنها دو نوع حقوق اقتصادی و معنوی (اخلاقی) درنظر گرفته شده است. در قلمرو این نظام، نوعاً حقوق معنوی امتیازاتی غیرمالی‌اند که برای حمایت از شخصیت پدیدآورنده به‌وجود آمده‌اند و برعکس حقوق اقتصادی، محدود به زمان و مکان نیستند. در مالکیت صنعتی و تجاری، برخلاف آثار ادبی و هنری، به لحاظ معطوف شدن توجهات به کارکردها و منافع تجاری، از اهمیت حقوق معنوی کاسته شده است. این امر به‌دلیل طبیعت و نظام حمایتی منحصربه‌فرد اسرار تجاری، در خصوص آنها شدت یافته است؛ چراکه در تحقق آنها، خلاقیت، اصالت و حتی نو بودن اثر فکری حائز اهمیت نیست و اتخاذ تدابیر حفاظتی متعارف برای محرمانه نگه‌داشتنشان کفایت می‌کند. به همین سبب در منابع مکتوب، اثری از مقولۀ حقوق معنوی صاحبان اسرار تجاری دیده نمی‌شود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که اولاً، مفهوم «حریم خصوصی» می‌تواند مبنایی برای شکل‌گیری حقوق معنوی دارندگان اسرار تجاری باشد. البته این امر با حقوق معنوی ناشی از سایر اموال فکری تفاوت دارد که می‌توان آن را به‌عنوان عاملی مهم در جهت انشقاق اسرار تجاری از نظام مالکیت فکری تلقی کرد. «حفظ محرمانگی اطلاعات» و «افشای اسرار در قالب اختراع، تألیف و...» دو حقی‌اند که با مفهوم مذکور توجیه‌پذیرند؛ثانیاً، با توجه به اینکه منشأ پیدایش حقوق یادشده (وقوع اطلاعات در حریم خصوصی دارنده) علت تامۀ آنها محسوب نمی‌شود و نیز از آنجا که حقوق مذکور از قبیل مقتضی نبوده و اختصاصاً برای شخص دارندۀ اسرار در نظر گرفته نشده است، ازاین‌رو بهتر است حقوق مورد بحث را قابل اسقاط، نقل و انتقال بدانیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اسرار تجاری،حقوق معنوی،حقوق ایران،فقه اسلامی،مالکیت فکری،

عنوان انگلیسی ASSIGNING MORAL RIGHTS TO HOLDERS OF BUSINESS SECRETS: THE POINT OF DIFFERENTIATION OF TRADE SECRETS WITH THE SYSTEM OF INTELLECTUAL PROPERTY
چکیده انگلیسی مقاله In accordance with the opinion of lawyers, the trade secrets are considered as intellectual properties. In the intellectual property system, in order to protect creativity and intellectual works, two types of economic and moral rights are devoted to the creators and owners of them. Moral rights are typically non-monetary concessions that are created to support the personality of the creators. Unlike economic rights, they are not limited to time and place. In industrial properties, unlike literary and artistic works, the importance of moral rights has diminished in terms of focusing on commercial interests. This has been intensified due to the unique nature of trade secrets, since the creativity, originality and even the novelty of the intellectual works are not important, and it is enough to take the reasonable safeguards to keep them confidential. Therefore, in written sources, there is no trace of the moral rights of the owners of trade secrets. Our findings suggest that the concept of "privacy" could be the basis for the formation of moral rights for the owners of trade secrets. Accordingly, "maintaining the confidentiality of information" and "disclosing secrets in the form of invention, compilation, and etc." are the two rights that can be justified by the mentioned concept. Since the initiation source of such rights (i.e. the occurrence of information in the owner's privacy) is not their reason and since these rights are not the main cause for the creation of an object and are not also reserved for the person holding the secrets, it is essential to consider the rights in question as voluntarily and coercively transferable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اسرار تجاری,حقوق معنوی,حقوق ایران,فقه اسلامی,مالکیت فکری

نویسندگان مقاله محسن اسماعیلی |
دانشیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

ابراهیم تقی زاده |
دانشیار گروه حقوق الهیات و علوم اسلامی دانشگاه پیام نور

حسین حیدری منور |
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی https://jlq.ut.ac.ir/article_77493_5831fb030d9d031bf4a45ae07e278fd3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات