این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۱، شماره ۱۱، صفحات ۱۱۰۱-۱۱۰۲
عنوان فارسی
آموزش اپیدمیولوژی از دبیرستان تا دانشگاه
چکیده فارسی مقاله
دانش اپیدمیولوژی به مطالعه چگونگی توزیع و دلایل بروز کلیه عوامل مرتبط با سلامت در جامعه بشری، میپردازد. هدف نهایی از این مطالعات، پیشگیری از بروز هر واقعهای است که میتواند سلامت افراد جامعه را در مخاطره قرار دهد. برای دسترسی به این هدف بسیار مهم، دانش اپیدمیولوژی روشهای مطالعاتی خود را تدوین و توسعه بخشیده است. مجموعه روشهای مطالعات اپیدمیولوژی که آنها را میتوان در دو دسته مطالعات توصیفی و تحلیلی تقسیم نمود، نه تنها باعث افرایش سطح سواد علمی فراگیران میشود، بلکه شیوه تفکر خلاقانه را در آنها نیز ایجاد مینماید. آشنایی با این روشهای مطالعاتی و چگونگی تفسیر صحیح آنها، درک فراگیران را از بهداشت عمومی ارتقاء بخشیده و آنها را تبدیل به یادگیرندگان مستقل و مادمالعمر مینماید [1]. مجموعه این تواناییها که در آموزش دانش اپیدمیولوژی وجود دارد، باعث شده است که در سالهای اخیر، آموزش این دانش برای اغلب دانشجویان علوم سلامت، اعم از پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی و غیره، به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر جلوه نماید. بنابراین، امروز، اغلب دانشجویان در رشتههای گوناگون و نه فقط در مقطع دکتری، بلکه در مقاطع کارشناسی ارشد وکارشناسی، گذراندن حداقل دو واحد اپیدمیولوژی را در برنامه درسی خود دارند [3-2]. با این وجود، آموزش دانش اپیدمیولوژی از چنان اهمیتی برخوردار شده است که برخی از محققین توصیه کردهاند که ضروری است تا امکانات آموزش این دانش، برای دانشآموزان تحصیلات متوسطه نیز فراهم گردد. تاکنون مقالاتی نیز در این زمینه به رشته تحریر درآمده است که نشان میدهند میتوان آموزش دانش اپیدمیولوژی را با موفقیت برای دانشآموزان تحصیلات متوسطه، به مرحله اجراء درآورد [5-4]. در کشور ما نیز آموزش این دانش به خصوص برای رشتههای تجربی میتواند به ارتقاء درک صحیح دانشآموزان دوره آموزش متوسطه، از وقایع مرتبط با سلامت و چگونگی پیشگیری از آنها بیانجامد. همچنین، دانشآموزان را با شیوههای تفکر صحیح خلاقانه آشنا نموده و به آنها مهارتهایی را میآموزاند که قادر به یادگیری مستقل ومادام العمر گردند. با این وجود، برداشتن چنین گام بلندی در هر کشوری، نیازمند برنامهریزی دقیق و طولانی مدت برای تدوین یک برنامه آموزشی مناسب برای دانشآموزان است. این برنامه آموزشی میتواند یا به صورت ادغام یافته در درون دروس مرتبط مانند زیستشناسی و یا در قالب یک درس مجزا مانند بهداشت عمومی، ارائه گردد. همچنین، آموزش صحیح دبیران مدارس پیرامون چگونگی آموزش مفاهیم اپیدمیولوژی به زبان ساده برای دانشآموزان، چالش مهم دیگر است که نظامهای آموزشی باید به خوبی از عهدهی انجام آن برآیند [6].
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش اپیدمیولوژی
عنوان انگلیسی
Teaching Epidemiology from High School to University
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teaching Epidemiology
نویسندگان مقاله
محسن رضائیان | Mohsen Rezaeian
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-280-136&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات