این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۳۸-۴۶

عنوان فارسی طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش فلسفه زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیدگاه اساتید
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش فلسفه زندگی برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیدگاه اساتید بود. روش کار: این پژوهش ازجمله طرح‌های پژوهش کیفی است. مشارکت‌کنندگان شامل 8 نفر از اساتید دانشگاه بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. در بخش کیفی برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته در سطح اشباع نظری استفاده شد. روش تحلیل داده‌های کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود که روایی و پایایی آن از طریق سنجش روایی (تحلیل عامل) و پایایی (آلفای کرونباخ) با روایی 87/0 و پایایی 83/0 تأیید شد. یافته‌ها: در خصوص الگوی مؤلفه‌های فلسفه زندگی اجتماعی، فلسفه زندگی فردی، فلسفه زندگی دینی و فلسفه زندگی اخلاقی، در مجموع 33 مفهوم به‌دست آمد که 10 مفهوم کلیدی برای مؤلفه‌های فلسفه زندگی اجتماعی، 9 مفهوم کلیدی برای فلسفه زندگی فردی، 6 مفهوم کلیدی برای فلسفه زندگی دینی و 8 مفهوم کلیدی برای فلسفه زندگی اخلاقی بود. نتیجه گیری: در بررسی تحلیل کیفی طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش فلسفه زندگی برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیدگاه اساتید، مؤلفه‌های شرایط علّی شامل 4 مؤلفه اصلی و 13 مؤلفه فرعی است که تأیید شد. نتایج حاکی از اعتبار یافته‌های تحقیق و الگوی ارائه‌شده در پژوهش بود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی آموزش، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فلسفه زندگی

عنوان انگلیسی Design and Validation of the Teaching Model of Philosophy of Life for Students of Shiraz University of Medical Sciences from the Point of View of Professors
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This research aimed to design and validate the education model of philosophy of life for students of Shiraz University of Medical Sciences from the point of view of professors. Method: This qualitative research was performed on eight university professors selected through the purposeful sampling method. In the qualitative section, a semi-structured interview tool was used to collect data until theoretical saturation was reached. The qualitative data analysis method was open and central with selective coding. Its validity and reliability were measured through factor analysis and Cronbach's alpha and were confirmed at 0.87 and 0.83, respectively. Results: Regarding the pattern of the components of social life philosophy, individual life philosophy, religious life philosophy, and moral life philosophy, 10, 9, 6, and 8 key concepts were obtained, respectively. In total, 33 concepts were obtained from the results. Conclusion: Based on the review of results, the components of the causal conditions include four main components and 13 secondary components were confirmed. Finally, the findings and the teaching model presented in this research were confirmed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education Model, Philosophy of Life, Shiraz University of Medical Science, Students

نویسندگان مقاله مریم پیرو | Maryam Pirou
Ph.D. Student of Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Lamard branch, Islamic Azad University, Lamard, Iran
دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، فلسفه تعلیم و تربیت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران

عباس قلتاش | Abbas Qaltash
Associate Professor, Department of Educational Sciences, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

علی اصغر ماشینچی | Ali Asghar Mashinchi
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Lamard Branch, Islamic Azad University, Lamard, Iran
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-811&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات