این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۵۵-۶۲

عنوان فارسی اثربخشی الگوی تدریس اعضای تیم بر میزان آگاهی بهورزان و جامعه تحت پوشش آن‌ها درباره دیابت
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استفاده از روش‌های نوین آموزشی در تربیت بهورزان، آنان را برای ایفای نقش خود توانمند می‌کند. هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی الگوی تدریس اعضای تیم با روش‌های رایج بر میزان آگاهی جامعه تحت پوشش بهورزان درباره دیابت است. روش کار: این مطالعه نیمه‌تجربی روی 24 بهورز و 192 نفر از جمعیت تحت پوشش آنان انجام شد. نمونه‌های پژوهش به‌ روش تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. آموزش محتوای دیابت در جمعیت تحت پوشش برای گروه آزمون به ‌روش الگوی تدریس اعضای تیم و برای گروه کنترل به ‌روش رایج ارائه شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه پژوهش‌گرساخته‌ بررسی میزان آگاهی از روش الگوی تدریس اعضای تیم و نیز دیابت به‌صورت مجزا در دو جامعه آماری طرح استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (نسخه 20) و آزمون‌های آماری پارامتری تی‌ مستقل، تی ‌زوجی و تحلیل واریانس با مقادیر تکراری تحلیل شد. یافته‌ها: بین میانگین نمره آگاهی بهورزان گروه کنترل و آزمون نسبت به الگوی تدریس اعضای تیم پس از مداخله آموزشی تفاوت معنی‌داری وجود داشت (001/0>P)، به‌طوری‌که، میانگین نمره آگاهی بهورزان گروه آزمون (44/1±08/12) نسبت به گروه کنترل (166/0±577/0) افزایش داشت. همچنین، میانگین نمره آگاهی جامعه تحت پوشش گروه‌های کنترل و آزمون در زمینه دیابت بعد از مداخله آموزشی (30/1±23/13 به نسبت 89/1±37/10) و مرحله پیگیری (49/1±42/12 به نسبت 79/1±96/9) تفاوت معنی‌داری وجود داشت (001/0>P). نتیجه گیری: الگوی تدریس اعضای تیم باعث افزایش بیشتر آگاهی جامعه تحت پوشش بهورزان درباره دیابت نسبت به روش تدریس رایج شده ‌است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، آموزش، دیابت ملیتوس، مددجو

عنوان انگلیسی Effectiveness of Team Member Teaching Design on diabetes-related knowledge of practice nurses and the community covered by them
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The use of modern teaching methods to train practice nurses empowers them to play their roles. This study aimed to compare the effectiveness of Team Member Teaching Design (TMTD) and the routine teaching methods on the diabetes-related knowledge of the community covered by practice nurses. Method: This quasi-experimental study was conducted on 24 practice nurses and 192 persons from the community covered by them. The samples were assigned into two groups of experiment and control via a simple randomization method. Diabetes care education was presented to the intervention and control groups using the TMTD and routine methods, respectively. The required data were collected through a researcher-made questionnaire related to diabetes and the TMTD model. The gathered data were analyzed in the SPSS-20 statistical package using the independent t-test, paired t-test, and repeated measures analysis of variance. Results: There was a significant difference between the mean scores of knowledge on TMTD between the practice nurses in the control and intervention groups after the intervention (P< 0.001). The mean knowledge scores improved in the intervention group (12.08±1.44) compared to the controls (0.577±0.166) over time. Similarly, there were significant differences regarding the mean scores of diabetes-related knowledge in the community covered by the practice nurses in the experimental and control groups after the intervention (13.23±1.30 vs. 10.37±1.89) and at follow-up (12.42±1.49 vs. 9.96±1.72, respectively) (P< 0.001). Conclusion: The TMTD increased the learning of practice nurses and the community covered by them more than the routine teaching method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Client, Diabetes mellitus, Knowledge, Teaching

نویسندگان مقاله محمدرضا منصوریان | Mohamad Reza Mansoorian
Assistant Professor, Department of Nursing, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
استادیار، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

شهلا خسروان | Shahla Khosravan
Professor, Department of Community Health Nursing, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
استاد، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

موسی سجادی | Moosa Sajjadi
Associate Professor, Department of Community Health Nursing, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
دانشیار، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

منصور سلطانی | Mansoor Soltani
Instructor, Faculty of Paramedicine, Cardiovascular Diseases Research Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
مربی، دانشکده پیراپزشکی، مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

اکرم خزائی | Akram Khazaei
Instructor of Community Health Education, Deputy of Treatment, Nursing Office, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
مربی آموزش سلامت جامعه، کارشناس ارشد سلامت جامعه، دفتر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-813&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات