این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۹، شماره ۵، صفحات ۶۱۶-۶۲۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش مجازی آرام‌سازی بنسون بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: مقطع زمانی شیوع بیماری کووید ۱۹
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در رابطه با سلامت روان، خودکارآمدی بیانگر این مسئله است که فرد دارای خودکارآمدی بالا، توانایی تغییر حالات منفی روانی خود را دارد؛ به عبارتی، باورهای خودکارآمدی قوی، باعث آرامش می‌شوند و می‌توانند پیش‌بینی‌کننده خوبی برای سلامت روان باشند. از این رو تحقیق حاضر با هدف تأثیر آموزش مجازی روش‌های آرام‌سازی بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در زمان شیوع کرونا ویروس انجام شد.مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع مداخله‌ای می‌باشد که به روش تصادفی براساس بلوک‌های جایگشتی دوتایی در سال 1399 بر روی 26 نفر (مداخله 14 نفر و کنترل 12 نفر) از دانشجویان مقطع کارشناسی هوشبری و اتاق عمل انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل مبتلا نبودن به اختلالات روانی و مصرف داروهای روان و همچنین تمایل به شرکت در مطالعه بود. چک‌لیست مشخصات دموگرافیک و پرسش‌نامه‌های استاندارد سلامت روان و خودکارآمدی در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تکمیل گردید.یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که بین خودکارآمدی (0/05> P) و سلامت روان(0/05> P )دانشجویان در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود نداشت.نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد که روش آرام‌سازی بنسون بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان تأثیری نداشته است از این رو می‌توان از سایر روش‌های آرام‌سازی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کووید 19، سلامت روان، خودکارآمدی، آرامسازی،

عنوان انگلیسی The Effect of Virtual Benson Relaxation Training Technique on Self-Efficacy and Mental Health of Students of Sabzevar University of Medical Sciences: During the COVID 19 Pandemic
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In relation to mental health, self-efficacy indicates that a person with high Self-efficacy has the ability to change their negative mental states, in other words, strong self-efficacy beliefs bring peace and can be an appropriate predictor for mental health. Therefore, the current research was conducted to investigate the effect of virtual training of relaxation methods on self-efficacy and mental health of medical students of Sabzevar University of Medical Sciences during the outbreak of the Covid 19.Materials and Methods: The present study is an intervention type that was conducted by random method based on double replacement blocks in 2019 on 26 samples (14 in the intervention and 12 in the control group) from undergraduate students of anesthesiology and operating room. The criteria for entering the study included not suffering from mental disorders and taking psychoactive drugs, as well as willingness to participate in the study. Checklist of demographic characteristics and standard questionnaires of mental health and self-efficacy were completed in both groups before and after the intervention.Results: The results of the study showed that there was no statistically significant difference between self-efficacy (P-Value >0/05) and mental health (P-Value >0/05) of students in both groups before and after the intervention.Conclusion: The findings of the present study showed that Benson's relaxation technique had no effect on students' self-efficacy and mental health, so other relaxation methods can be used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کووید 19, سلامت روان, خودکارآمدی, آرامسازی

نویسندگان مقاله زهره محمدزاده تبریزی |
مربی، کارشناس ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه، عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

علی اصغر جسمی |
استادیار، دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

فاطمه برزویی |
مربی، کارشناس ارشد پرستاری، مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

نرجس حشمتی فر |
دانشجوی دکتری پرستاری، گروه داخلی و جراحی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

الهام ناوی پور |
مربی، کارشناسی ارشد آمارزیستی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

آرزو داوری نیا مطلق قوچان |
مربی، کارشناس ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه، عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران


نشانی اینترنتی https://jsums.medsab.ac.ir/article_1516_102a07e66dc365d060a72326bed632ec.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات