این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۹، شماره ۵، صفحات ۶۲۷-۶۴۰
عنوان فارسی
مدلیابی علّی قربانی سایبری براساس خودآگاهی هیجانی با میانجیگری اعتیاد به تلفن هوشمند در دانشآموزان تیزهوش مقطع متوسطه
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:. اعتیاد به اینترنت یکی از عوامل مؤثر در کاهش رشد تحصیلی و ارتباطی در دانشآموزان است. هدف از پژوهش حاضر پیشبینی قربانی سایبری براساس خودآگاهی هیجانی بهواسطه اعتیاد به تلفن هوشمند در دانشآموزان تیزهوش مقطع متوسط بود.مواد و روشها: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان تیزهوش استان البرز در سال تحصیلی 1400- 1399 بود. 253 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس پرسشنامههای استاندارد خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران، پرسشنامه اعتیاد به تلفن هوشمند کوان و همکاران، پرسشنامه قلدری- قربانی سایبری آنتیادو و همکاران پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارAmos نسخه 23 تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که رابطه مستقیم بین خودآگاهی هیجانی با قربانی سایبری در دانشآموزان تیزهوش معنیدار نمیباشد (0/05< p)، اما رابطه مستقیم بین اعتیاد به تلفن هوشمند با قربانی سایبری در دانشآموزان تیزهوش، منفی و معنیدار میباشد (0/01 ≤ p و 0/29 = β). در خصوص نقش میانجیگری اعتیاد به تلفن هوشمند در رابطه بین خودآگاهی هیجانی با قربانی سایبری نشان میدهد که این مسیر معنیدار است (0/01≤ p 0/09= β ). نتیجهگیری: میتوان گفت که میان خودآگاهی هیجانی و اعتیاد به تلفن همراه ارتباط وجود دارد. در نتیجه میتوان با افزایش خودآگاهی هیجانی دانشآموزان میزان اعتیاد به تلفن هوشمند را کاهش داد و به رشد تحصیلی آنان کمک کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد به تلفن هوشمند، خودآگاهی هیجانی، قربانی سایبری، دانشآموزان تیزهوش،
عنوان انگلیسی
Causal Modeling of Cyber Victim Based on Emotional Self-Awareness Mediated by Smartphone Addiction in High School Intelligence Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Internet addiction is one of the effective factors in reducing academic and communication development in students. The aim of this study was to predict cyber victimization in high school high school intelligence students based on emotional self-awareness due to smartphone addiction.Materials and Methods: The statistical population included all gifted students in Alborz province in the academic year 1399-1400. 253 people were selected by available sampling method and then answered the standard questionnaires of emotional self-awareness of Grant et al., Quan et al. Data were analyzed by path analysis method using Amos-23.Results: According to the findings, the direct relationship between emotional self-awareness and cyber victimization in gifted students is not significant (p < 0.05), but the direct relationship between smartphone addiction and cyber victimization in gifted students is negative and significant. (P 01 0.01 and β = -0.29). Also, the direct relationship between emotional self-awareness and smartphone addiction in gifted students is negative and significant (p /0 0.01 and β = -0.15).Regarding the mediating role of smartphone addiction in the relationship between emotional self-awareness and cyber victim, they show that this path is significant (β = 0.09 p 01 0.01).Conclusion: It can be said that there is a connection between emotional self-awareness and mobile phone addiction. As a result, smartphone addiction can be reduced by increasing students' emotional self-awareness and helping their academic growth.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اعتیاد به تلفن هوشمند, خودآگاهی هیجانی, قربانی سایبری, دانشآموزان تیزهوش
نویسندگان مقاله
الهام اسلامیان |
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
مرجان کاربخش داوری |
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
الهه صادقی |
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران
الهام شمسی زاده |
دکترای روانشناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
مینا دایم امید |
ارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، مؤسسه غیرانتفاعی چرخ نیلوفری، تبریز، ایران
مسلم اکبری |
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران
زهرا افتخار صعادی |
استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsums.medsab.ac.ir/article_1520_51812d492e5d2beff3bdbf2c812ceef6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات