این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۳۴۹-۳۵۶
عنوان فارسی
مقایسه درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد، توانبخشی شناختی حافظه فعال و تلفیق آنها بر سلامت عمومی دختران افسرده
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: سلامت زنان پایه سلامت خانواده و جامعه است. مطالعات نشان میدهد یکی از عواملی که به ارتقای سلامت عمومی زنان منجر میشود، سطح مهارتهای مختلف شناختی و هیجانی است، هدف پژوهش حاضر مقایسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و توانبخشی شناختی حافظه فعال و تلفیق آنها بر سلامت عمومی دختران افسرده بوده است. مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش تمام دختران مراجعهکننده به مراکز روانشناختی شهرستان سبزوار در سال 1398 بودند که از میان این مراجعان 60 نفر بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در 3 گروه آزمایش و 1 گروه گواه قرار گرفتند. شرکتکنندگان در این پژوهش در سه دوره زمانی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری ارزیابی شدند. گروه مداخله اول تحت 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، گروه مداخله دوم تحت 10 جلسه توانبخشی شناختی حافظه فعال و گروه مداخله سوم تحت 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و 10 جلسه توانبخشی شناختی حافظه فعال قرار گرفتند. یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد بین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، توانبخشی شناختی حافظه فعال و تلفیق این دو روش تفاوت معنادار ) 0/001=P وجود دارد.. نتیجهگیری: نتایج نشان داد تلفیق دو روش از اثربخشی بیشتری نسبت به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان توانبخشی شناختی بهتنهایی داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، توانبخشی شناختی، حافظه فعال، سلامت عمومی،
عنوان انگلیسی
Comparison of Acceptance and Commitment based Therapy and Cognitive Rehabilitation of Working Memory, and their Integration on Depressed Girls' General Health
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Women's health is the basis of family and community health. Previous studies showed that one of the factors that leads to the promotion of women's general health is the level of different cognitive and emotional skills. The aim of this study was to compare the acceptance and commitment based therapy and cognitive rehabilitation of working memory and their integration on depressed girls' general health. Materials and Methods: The research method was quasi-experimental with pre-test, post-test and follow-up stages with a control group. The statistical population of this study included all girls referred to psychological centers in Sabzevar in 2019 that of these clients 60 people were randomly selected and divided into 3 experimental groups and 1 control group. Participants in the first intervention group underwent 8 sessions of acceptance and commitment therapy, the second one underwent 10 sessions of cognitive rehabilitation of working memory and the third group underwent 8 sessions of acceptance and commitment therapy and 10 sessions of cognitive rehabilitation of working memory. Results: The results of the present study showed that there was a significant difference (p=0/001) between the effectiveness of acceptance and commitment therapy, cognitive rehabilitation of working memory and the combination of these two methods. Conclusion: The results of the present study showed that the combination of two methods was more effective than acceptance and commitment therapy and cognitive rehabilitation by itself.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد, توانبخشی شناختی, حافظه فعال, سلامت عمومی
نویسندگان مقاله
سمیرا ده آبادی |
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد، واحد کرج، ایران
پیمان حسنی ابهریان |
استادیار، گروه توانبخشی شناختی، کلینیک مغز و شناخت، مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
ادیس کراسکیان موجمباری |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد، واحد کرج، ایران
محمد رضا بلیاد |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد، واحد کرج، ایران
پریسا پیوندی |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد، واحد کرج، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsums.medsab.ac.ir/article_1500_4bec60ec12d51b65176ed21e27cd9935.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات