این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۹، شماره ۲، صفحات ۲۴۳-۲۵۴
عنوان فارسی
ارزیابی تاثیر یک برنامه آموزش قاطعیت بر ارتباط قاطعانه و عزت نفس پرستاران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: قاطعیت ابزار ضروری در ارتباط میان پرستاران با سایرین محسوب میشود. بر اساس مطالعات، پرستاران قاطع تراعتمادبه نفس بالاتری داشته و در صورت انجام خطا، شهامت بیشتری در گزارش خطا و در نتیجه انجام اقدام به موقع و پیشگیری از تکرار خطاهای مشابه شود.هدف: مطالعه ی حاضر با هدف ارزیابی اثر یک برنامه ی آموزشی قاطعیت بر میزان قاطعیت و عزت نفس پرستاران انجام شد.روش انجام کار: این مطالعه از نوع تجربی دو گروهه با طرح پیش و پس آزمون بود. مطالعه بر روی دو گروه 35 نفره از پرستاران بخشهای مختلف بیمارستان امام رضا (ع) مشهد صورت پذیرفت. برنامه آموزش قاطعیت در گروه مداخله شامل یک کارگاه آموزشی و یک جلسه درونبخشی انجام شد. تمامی افراد در دو گروه پیش از مداخله، پس از مداخله و یکماه پس از مداخله اقدام به تکمیل پرسشنامه های قاطعیت راتوس و اعتماد به نفس روزنبرگ نمودند. یافته ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.نتایج: میان گروه مداخله و کنترل از لحاظ متغیرهای زمینه ای اختلاف معنی داری وجود نداشت. برنامه آموزش میزان قاطعیت و اعتماد به نفس پرستاران را در گروه مداخله در تمامی اندازه گیری های پس از مداخله نسبت به پیش از آن افزایش داد (01/0>p)، هرچند که افزایش قاطعیت و اعتماد به نفس پرستاران در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در هیچ یک از زمانهای پس از مداخله معنی دار نشد (p>0/05).نتیجه گیری: اجرای یک برنامه ی آموزش قاطعیت منجر به بهبود میزان قاطعیت و اعتماد به نفس پرستاران میگردد
کلیدواژههای فارسی مقاله
قاطعیت، اعتماد به نفس، پرستار، عزت نفس، ارتباط قاطعانه،
عنوان انگلیسی
Evaluating effect of assertive training program on assertiveness communication and Self-Concept of nurses
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Assertiveness is an essential tool in communication between nurses and other members of the hospital staff as well as patients. According to studies, more assertive nurses have higher self-esteem and if they make a mistake, they have more courage in reporting the error and as a result, take timely action and prevent the repetition of similar mistakes.Aim: The aim of this study was to evaluate the effect of an assertiveness training program on nurses' assertiveness and self-esteem. Methods: This investigation was an experimental study, conducted on two equal groups with pre-test and post-test design. The study was performed on 70 nurses from different wards of Imam Reza Hospital in Mashhad, Iran. The assertiveness training program in the intervention group consisted of a workshop and a Intragroup session. All subjects in the two groups before, after, completed the Rathus assertiveness scale and Rosenberg self-esteem questionnaires. Data were statistically analyzed. Results: The intervention and control groups were similar in terms of demographic characteristics (p>0.05). Implementation of the assertiveness training program increased the level of assertiveness and self-esteem of nurses in the intervention group in all post-intervention measurements compared to before (p < 0.01). However, the increase in assertiveness and self-esteem of nurses in the intervention group was not significant in any of the post-intervention episodes compared to the control group (p> 0.05).Conclusion: Based on our findings, the implementation of an assertiveness training program leads to improving the assertiveness and self-esteem.Keywords: assertiveness, self-concept, nurse, Communicating assertively, self-confidence
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قاطعیت, اعتماد به نفس, پرستار, عزت نفس, ارتباط قاطعانه
نویسندگان مقاله
زهرا نعمتی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
شاهرخ مقصودی |
مربی،گروه مدیریت و بهداشت ، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سیدرضا مظلوم |
دانشجوی دکترا، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
مریم کلاته ملائی |
4کارشناس ارشد پرستاری مراقبت ویزه نوزادان، گروه اطفال، بخش نوزادان، مرکز آموزشی پژوهشی ودرمانی امام رضا(ع)، دانشکده پرستاری و مامایی،
نشانی اینترنتی
https://jsums.medsab.ac.ir/article_1491_12f85ff0e56bdafb2ce1f9049f3c877e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات