این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اقتصاد و بانکداری اسلامی، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۲۹-۵۹

عنوان فارسی طراحی مدل ارتقای برند بانک ملی ایران:رویکردی آمیخته
چکیده فارسی مقاله در حالی که مطالعات زیادی به اهمیت برندسازی به عنوان یک مولفه مهم در بازاریابی اشاره کرده­اند تاکنون مدل‌های بومی زیادی در رابطه با عوامل موثر بر ارتقای برند یک بانک در ایران معرفی نشده است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ارتقای برند بانک ملی ایران، به عنوان بزرگ­ترین بانک جهان اسلام انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 13 نفر از مسئولین ادارات کل بانک ملی ایران بوده و در بخش کمی نیز نمونه‌ای متشکل از 400 نفر از مشتریان بانک ملی انتخاب شده است. برای گردآوری داده‌ها در بخش کیفی و کمی به ترتیب از مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. در بخش کیفی پژوهش از تئوری داده‌بنیاد برای شناسایی مولفه‌های الگوی ساز و کارهای ارتقای برند بانک ملی ایران استفاده شده و در بخش کمی از روش حداقل مربعات جزئی برای اعتبارسنجی مدل پیشنهادی استفاده شده است. در فاز نهایی این تحقیق با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به رتبه‌بندی مولفه‌های ارتقای برند بانک ملی ایران پرداخته شده است. نتایج حاصل از اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی با تکنیک حداقل مربعات جزئی، نشان داد که مدل پیشنهادی در این تحقیق از اعتبار مطلوبی برخوردار است. همچنین اولویت‌بندی معیارها نشان داد که معیار ارزش ویژه برند، معیار ارتقاء برند، و معیار برنامه‌ریزی راهبردی برندسازی به ترتیب از بالاترین اهمیت برخوردارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برندسازی، ارتقاء برند، بانک ملی ایران، راهبرد برندسازی

عنوان انگلیسی Designing a Bank Melli Iran Brand Promotion Model: A Mixed ApproachAbstract
چکیده انگلیسی مقاله While many studies have pointed to the importance of branding as an important component in marketing, so far many local models have not been introduced in relation to the factors affecting the promotion of a bank's brand in Iran. In this regard, the present study was conducted with the aim of designing a brand promotion model for Bank Melli Iran, as the largest bank in the Islamic world.In terms of purpose, this research is an application that has been done with a mixed (qualitative-quantitative) approach. The statistical population in the qualitative section includes 13 officials of the general offices of Bank Melli Iran and in the quantitative section a sample consisting of 400 customers of Bank Melli has been selected. Semi-structured interview and researcher-made questionnaire were used to collect data in qualitative and quantitative sections, respectively. In the qualitative part of the research, data-based theory has been used to identify the components of the pattern of brand promotion mechanisms of Bank Melli Iran, and in the quantitative part, the partial least squares method has been used to validate the proposed model. In the final phase of this research, using hierarchical analysis process, the components of Bank Melli Iran brand promotion are ranked. The results of validation of the proposed model with the partial least squares technique showed that the proposed model in this research has a good validity. Criteria prioritization also showed that the brand equity criterion, brand promotion criterion, and strategic branding planning criterion are of the highest importance, respectively.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Branding, Brand Promotion, Bank Melli Iran, Branding Strategy

نویسندگان مقاله احسان درستکار | Ehsan Dorostkar
Ph.D Student
دانشجو دکتری،گروه مدیریت دولتی ،دانشگاه آزاداسلامی واحدسیرجان،سیرجان،ایران.

علی یعقوبی پور | Ali Yaghoubipoor
Assistant Professor of Sirjan Branch, Islamic Azad University
استادیار،گروه مدیریت، دانشگاه آزاداسلامی واحدسیرجان،سیرجان،ایران (نویسنده مسئول)

محمد منتظری | Mohammad Montazeri
Assistant Professor of Payame Noor University
استادیار،گروه مدیریت،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران.

عباس شول | Abbas Shoul
Associate Professor of Vali-e-Asr University Rafsenjan
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی،دانشگاه ولی عصر(عج)رفسنجان،رفسنجان،ایران.


نشانی اینترنتی http://mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-1138-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات