این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۳۹-۶۶
عنوان فارسی
الگوسازی ساختاری عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تأثیرگذار بر همگرایی بین قومی در شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله
کشور ایران ازجمله کشورهایی است که اقوام بسیار زیادی دارد؛ بنابراین باید به این امر توجه کرد که انسجام و یکپارچگی در روابط و مناسبات اجتماعی، درمیان شهروندان و اقوام مختلف از عوامل مؤثر در توسعۀ اجتماعی جوامع است؛ بنابراین هدف مقالۀ حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر همگرایی بین قومی در شهر اهواز است. روش اجرای پژوهش حاضر بهصورت پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعۀ آماری پژوهش شامل افراد بالای 16 سال دو قوم بختیاری و عرب شهر اهواز است که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد و برای روایی و پایایی متغیرهای پژوهش از الگوسازی معادلههای ساختاری استفاده شده است. نتایج بخش الگوی اندازهگیری نشان میدهد که شاخصهای روایی و پایایی میزان مطلوبی دارند. یافتههای پژوهش بیانگر تأثیر معنیدار متغیرهای پژوهش بر میزان همگرایی بین قومی درمیان پاسخگویان است. باتوجه به نتایج پژوهش میزان تأثیر متغیر سرمایۀ فرهنگی (327/0)، قانونگرایی (312/0)، میزان استفاده از رسانههای جمعی (256/0)، اعتماد اجتماعی (185/0)، احساس تعلق اجتماعی (114/0) و قومگرایی (187/0-) است؛ از این رو دربخش الگوی ساختاری نیز باتوجه به اعداد معناداری میتوان نتیجه گرفت که فرضیههای پژوهش تأیید شده است؛ بنابراین تأثیر متغیر سرمایۀ فرهنگی، قانونگرایی، اعتماد اجتماعی، احساس تعلق اجتماعی، قومگرایی و میزان استفاده از رسانههای جمعی بر همگرایی بین قومی درمیان پاسخگویان تأیید شده است. همچنین، نتایج الگوسازی معادلههای ساختاری نشان میدهد که متغیر سرمایۀ فرهنگی بیشترین تأثیر را بر متغیر همگرایی بین قومی متغیر دارد و در مرتبۀ بعد متغیرهایی چون قانونگرایی، میزان استفاده از رسانههای جمعی، قومگرایی، اعتماد اجتماعی و احساس تعلق اجتماعی قرار دارند. همچنین، 2/44 درصد از تغییرات متغیر همگرایی بین قومی ازسوی متغیرهای پژوهش تبیین شده است. با افزایش میزان اعتماد اجتماعی، احساس تعلق اجتماعی، سرمایۀ فرهنگی، گرایش به قانونگرایی، میزان استفاده از رسانههای جمعی و کاهش میزان قومگرایی درمیان پاسخگویان میتوان میزان همگرایی بین قومی را درمیان پاسخگویان افزایش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
همگرایی بین قومی، سرمایۀ فرهنگی، قانونگرایی، رسانههای جمعی، قومگرایی، اعتماد اجتماعی،
عنوان انگلیسی
Structural Modeling of Cultural, Social, and Political Factors Affecting Inter-Ethnic Convergence in Ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله
IntroductionIran is a multi-ethnic country and this has made paying attention to ethnic issues always one of the concerns of policy-makers and officials. Paying attention to the issue of race and ethnicity can be considered in different frameworks. Some experts see ethnic diversity as a threat and some see it as an opportunity and hence, the convergence of ethnic groups. Iran is a country that includes many ethnic groups with very different sub-cultures. On the one hand, it has created a very rich cultural context and on the other hand, it has created disputes and conflicts among different ethnic groups in some cases. Integration is effective in providing national unity and ethnic integration can be strengthened by policy. Considering that a large population of Ahvaz City consists of the two ethnic groups of Arabs and Bakhtiaris and that no independent research has been done to investigate inter-ethnic integration in this city so far, it was necessary to conduct a research and investigate this issue among the mentioned groups living in this city. The present study was carried out to investigate the factors affecting inter-ethnic integration in the city of Ahvaz. In this research, the variables of cultural capital, legalism, sense of social belonging, social trust, ethnocentrism, and the amount of using mass media were used as the independent variables. Then, the following question was raised: To what extent could these variables have an effect on inter-ethnic convergence in Ahvaz City? Materials & MethodsThis research was based on a survey method and the data collection tool was a questionnaire. The statistical population included people over 16 years of age from both Bakhtiari and Arab tribes living in Ahvaz City. The sample size was determined to be 384 people based on the Cochran formula. A standard questionnaire was used to collect the data. The structural equation modeling was utilized for confirming the validity and reliability of the research variables. The results of the measurement model showed that the indicators had favorable levels of validity and reliability. Discussion of Results & ConclusionThe findings of this study indicated the significant effects of the research variables on the level of inter-ethnic convergence among the respondents. According to the results, the influences of the variables of cultural capital, legalism, amount of using mass media, social trust, sense of social belonging, and ethnocentrism had the values of 0.327, 0.312, 0.256, 0.185, 0.114, and -0.187, respectively. According to these significant figures, it could be concluded that the research hypotheses were confirmed in the structural model. Therefore, the effects of the mentioned variables on the inter-ethnic integration stated by the respondents were corroborated. The results of the structural equation modeling also revealed the effects of the variables of cultural capital, legalism, amount of using mass media, social trust, sense of social belonging, and ethnocentrism on the variable of inter-ethnic convergence, respectively. In addition, the research variables were able to explain 44.2% of changes in the variable of inter-ethnic convergence.Finally, the results of the research demonstrated that the level of this convergence could be enhanced by increasing the levels of social trust, sense of social belonging, cultural capital, tendency towards legalism, and amount of using mass media and decreasing the level of ethnocentrism among the respondents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
همگرایی بین قومی, سرمایۀ فرهنگی, قانونگرایی, رسانههای جمعی, قومگرایی, اعتماد اجتماعی
نویسندگان مقاله
معصومه باقری |
دانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
عبدالرضا نواح |
دانشیارگروه علوم اجتماعی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز ایران
حدیث شجاعی برجویی |
کارشناس ارشدجامعهشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
https://ssoss.ui.ac.ir/article_27035_854ee1ff110d4cc3725581f812db3542.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات