این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۴، شماره ۱۲، صفحات ۴-۴

عنوان فارسی طراحی و پیاده‌سازی کنترل مود لغزشی با نیروی اصلاح‌شده برای آونگ وارون دارای اصطکاک غیرخطی
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه، ارایه روشی برای کنترل آونگ وارون در حضور اصطکاک غیر خطی بزرگ و نامعین بین پایه متحرک آونگ و ریل هادی مستقیم آن است. کنترل آونگ وارون که در زمره سیستم‌های مکانیکی فرو-عملگر (UMSs) است، به لحاظ نظری و تجربی با چالش‌هایی مواجه است. روش ارایه‌شده در این مقاله، مبتنی بر خطی‌سازی تقریبی از ورودی تا خروجی و اعمال روش کنترل مود لغزشی همراه با اعمال یک نیروی کنترل اضافی به پایه متحرک آونگ است تا با اصطکاک‌های زیاد و غیر خطی بین پایه متحرک آونگ و ریل مقابله کند. برای بررسی تجربی، یک آونگ وارون آزمایشگاهی با پایه متحرک بر روی یک ریل مستقیم پر اصطکاک ساخته شد تا الگوریتم کنترلی پیشنهادی روی آن پیاده‌سازی شود. ریل به گونه‌ای طراحی و ساخته‌ شده است تا اصطکاک آن متغیر، نامعین و غیر خطی باشد. در ادامه، به روش تجربی، اطلاعاتی از رفتار و کران نیروی اصطکاک متغیر ناشناخته غیر خطی به دست آمد و بر اساس مقدار متوسط آن، ورودی کنترلی حاصل از کنترل‌کننده معمول مود لغزشی اصلاح شده است. نتایج تجربی به دست آمده، موفقیت روش پیشنهادی را در حفظ پایداری حلقه-بسته تحت شرایط چالشی ناشی از اصطکاک غیر خطی بزرگ نشان داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کنترل مود لغزشی (SMC)، آونگ وارون تکی (SIP)، قانون رسیدن نرخ ثابت (CRR )، اصطکاک متغیر غیر خطی، سیستم مکانیکی فرو-عملگر (UMS)،

عنوان انگلیسی Design and implementation of sliding mode control with the modified force for an inverted pendulum with nonlinear friction
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to present a method for controlling an inverted pendulum in the presence of nonlinear and indeterminate friction force between the moving cart and its straight guide rail. Control of an Inverted pendulum, as an Under-actuated Mechanical System, is facing challenges from theoretical and experimental aspects. To deal with such challenges, a new method is proposed in this paper. The method is based on an approximate input-output linearization of the inverted pendulum dynamic model for which a modified sliding mode control is proposed. For experimental determination of the bound of friction force, an inverted pendulum with a moving cart is designed and built. The moving cart and its rail are intentionally designed and built such that the resulting friction force is nonlinear, uncertain, and state-varying. The upper bound of the friction force is obtained experimentally and its average value is added to the control input obtained from the conventional sliding mode controller. Experimental verifications depict the success of the proposed control method in preserving the closed-loop stability under the challenging case of dealing with a large nonlinear friction force.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کنترل مود لغزشی (SMC), آونگ وارون تکی (SIP), قانون رسیدن نرخ ثابت (CRR ), اصطکاک متغیر غیر خطی, سیستم مکانیکی فرو-عملگر (UMS)

نویسندگان مقاله فربود شکوهی |
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

بهنام حسین‌خانی |
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

امیر حسین دوائی مرکزی |
دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_5050_d7bd7ad13507d108258aa67a729ccfb3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات