این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۲۴۲-۲۵۴

عنوان فارسی مقایسه تأثیر دو روش آموزش مجازی، به شیوه حل مسئله و پرسش و پاسخ ، بر آگاهی؛ نگرش و عملکرد دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد میبد در مورد کنترل عفونت بیمارستانی در سال ۱۴۰۰
چکیده فارسی مقاله مقدمه: عفونت بیمارستانی؛ معضل بهداشتی شایعی است که با آموزش؛ تا حد زیادی کنترل می‌شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش مجازی (حل مسئله-پرسش و پاسخ) بر آگاهی؛ نگرش و عملکرد دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد میبد در مورد کنترل عفونت بیمارستانی در سال 1400 انجام شد. روش بررسی: مطالعه نیمه تجربی با 36 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد میبد  به صورت تصادفی و به شیوه نمونه‌گیری سهمیه‌ای احتمالی در دو گروه مداخله (پرسش و پاسخ- حل مسئله) و یک گروه کنترل (12=N) قرار گرفتند. آموزش بوکلت عفونت‌های بیمارستانی انجام شد. قبل و بعد از انجام مداخله (بلافاصله دو ماه بعداز مداخله) نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد با استفاده از پرسشنامه استاندارد با آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون کولموگراف اسمیرنوف و تست‌های آماری پارامتریک استفاده شد. نتایج: مقایسه نمرات آگاهی )0993/0p=) و نگرش )0997/0p=) و عملکرد )998/0p=) درگروههای مداخله؛ تفاوت معناداری نداشته و به معنای تأثیر یکسان دو روش آموزشی می‌باشد. آموزش به دو روش حل مسئله-پرسش و پاسخ در بهبود نگرش کوتاه مدت دانشجویان (172/0p=) و در بهبود نمرات عملکرد طولانی مدت )075/0p=) تأثیری نداشته است. تأثیر آموزش به دو روش مذکور بر بهبود آگاهی؛ نگرش طولانی مدت و عملکرد کوتاه مدت معنادار بوده است )05/0p<). نتیجه‌گیری: آموزش مجازی به دو روش حل مسئله-پرسش و پاسخ درافزایش میانگین نمرات آگاهی؛ نگرش و عملکرد به یک میزان مؤثر بوده است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مجازی، حل مسئله، پرسش و پاسخ، عفونت بیمارستانی

عنوان انگلیسی Comparison of the Effect of two E-learning Methods, Problem Solving and Examination Question on Awareness; Attitude and Performance of Islamic Azad University –Maybod branch Nursing and Midwifery Students Regarding Hospital Infection Control in 2022
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Hospital infections are one of the most common health problems which can be controled by education. The purpose of this study was to compare the effect of two e-learning methods (problem solving and examination of question) on awareness; Attitude and performance of Islamic Azad University–Maybod branch nursing and midwifery students regarding hospital infection control in 2022. Methods: The current study was a semi experimental in which 36 Islamic Azad University–Maybod branch nursing and midwifery students were randomly Probability Proportional to Size assigned to intervention(problem solving, examination question) and control groups (N=12) based on the entry and exit criteria using probability proportional to size method.  Education based on hospital infections booklet was assigned. Before and after the intervention, students' knowledge, attitude and performance scores were evaluated using a standared questionnaire (alpha=0/82). The distribution of quantitative variables was done using the Kolmograph Smirnov test and parametric statistical tests (t_test/pair t_test/one way anova t test) considering the significance level of 0.05. Results: Comparing the scores of awareness (p=0.993), attitude (p=0.997) and performance (p=0.998) in the intervention groups; there is no significant difference and it means the same effect of two educational methods. Teaching two methods of problem solving – question and answer has no effect on improving students' short-term attitude (p=0.172) and improving long-term performance scores (p=0.075). The effect of education in the two ways mentioned on improving awareness; Long-term attitude and short-term performance were significant (p< 0.05). Conclusion: e-learning in two ways of problem solving-examination question in increasing the average scores of knowledge; Attitude and performance have been equally effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله e – learning, problem solving, examination question, hospital infection

نویسندگان مقاله فاطمه اسماعیلی وردنجانی | Fatemeh Esmaili Vardanjani
B.A. Student, School of Nursing and Midwifery, Department of Midwifery, Maybod Islamic Azad University, Maybod, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد میبد

طیبه شجاع الدینی اردکانی | Tayebeh Shojaaddini Ardakani
Faculty Member, School of Nursing and Midwifery, Department of Midwifery, Maybod Islamic Azad University, Maybod, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد میبد

مجید بیطرف | Majid Bitaraf
Assistant professor, School of Basic Sciences, Statistics Department, Maybod Islamic Azad University, Maybod, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد میبد

شکیلا شادمانی دستجردی | Shakila Shadmani Dastjerdi
B.A. Student, School of Nursing and Midwifery, Department of Midwifery, Maybod Islamic Azad University, Maybod, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد میبد

غزال مروستی نیا | Ghazal Marvastinia
B.A. Student, School of Nursing and Midwifery, Department of Midwifery, Maybod Islamic Azad University, Maybod, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد میبد


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1328-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات