این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۲۵۵-۲۶۲

عنوان فارسی بررسی ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر اساس مدل رالف تایلر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: توجه به رشد همه‌جانبه دانشجویان و آموزش ارزش­ها و مباحث اخلاقی همواره یکی از اهداف مهم نظام‌های آموزشی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود، بنابرین هدف از مطالعه حاضر ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر اساس مدل رالف تایلر بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 300 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته 43 سؤالی استفاده شد. روایی پرسشنامه به تائید صاحبنظران آموزش پزشکی رسید و پایایی پرسشنامه با استفاده از شیوه الفای کرونباخ 87% بدست آمد. تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارSPSS 16  و از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (t تک نمونه‌ای وt  مستقل) استفاده شد. نتایج: براساس نتایج، وضعیت کیفیت درونی برنامه درسی دروس معارف اسلامی در عنصر اهداف از دیدگاه دانشجویان از متوسط به بالا برخوردار بود ولی میانگین عناصر ( محتوا، روش های تدریس و ارزشیابی) از میانگین نظری (3) پائین‌تر بود و وضعیت این عناصر از دیدگاه دانشجویان از کیفیت پائینی برخوردار بود (P< 0/05). نتیجه‌گیری: برنامه درسی دروس معارف در دانشگاه‌ها باید همواره مورد ارزیابی قرار گیرند و موانعی که اثربخشی و تأثیرگذاری این دروس را بر روی دانشجویان کاهش می‌دهند، شناسایی شوند و بازنگری لازم در جهت ارتقای رشد معنوی، اخلاقی و همه جانبه دانشجویان انجام شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی، کیفیت درونی، معارف اسلامی، مدل تایلر

عنوان انگلیسی Investigating the Evaluation of the Internal Quality of the Curriculum of Islamic Education Courses from the Point of view of the Students of Birjand University of Medical Sciences based on Ralph Tyler's Model
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Paying attention to the all-round development of students and teaching values and moral issues is always considered one of the important goals of educational systems in universities. Thus this study aimed to evaluate the internal quality of the Islamic studies courses curriculum based on Ralph Tyler's model and from the students' point of view at Birjand University of Medical Sciences. Methods: This is a descriptive-analytical study. The studied population of Birjand University of Medical Sciences students, based on the table of Karjesi and Morgan, 300 people were selected as a sample using available sampling method. A researcher-made questionnaire including 48 questions was used to collect information. The validity of the questionnaire was confirmed by medical education experts and the reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha method was 87%. Data analysis was done using SPSS 16 software and descriptive statistics (frequency and percentage) and inferential statistics (one-sample t and independent t) were used. Results: The status of internal quality of the curriculum of Islamic education courses in the goal element from the students' point of view was medium to high, but the average (content, teaching and evaluation methods) was lower than the theoretical average (3) and the status of these elements was of low quality (P< 0.05). Conclusion: The curriculum of education courses in universities should always be evaluated and the necessary revision should be done in order to promote the spiritual, moral and all-round development of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله curriculum, internal quality, Islamic education, Tyler model

نویسندگان مقاله جواد اکبری مطلق |
Assistant Professor, Faculty of Education and Islamic Education, Department of Education, Farhangian University, Tehran, Iran
دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

محمدرضا رئیسون |
Assistant Professor, Faculty of Medicine, Department of Social Medicine, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran and Cardiovascular Research Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

یحیی محمدی |
Member of Medical Education and Development Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-462-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات