این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۳۱۸-۳۳۳
عنوان فارسی
تبیین تجربیات اساتید و دانشجویان از مشارکت در فرایند فرارشتهای سلامت محور: همگرایی علوم در راستای پاسخگویی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رویکرد آموزش فرارشتهای در آموزش عالی برای ارتقای کیفیت زندگی جامعه و توسعه پایدار ضروری است. همگرایی علوم نیز با یادگیری مشارکتی و عبور از مرزهای ساختگی رشتههای گوناگون دانش، فرصت دستیابی به هدف را فراهم میسازد. این مطالعه قسمتی از پروژه "استفاده از هوش مصنوعی درایجاد و توسعه ابزار برخط آموزش و مشاوره مجازی پیشگیری، تشخیص، درمان و خودمراقبتی بیماران قلبی" میباشدکه با هدف تبیین تجربیات اساتید و دانشجویان مشارکت کننده در این فعالیت فرارشتهای سلامت محور انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه به روش کیفی طراحی و اجرا گردید. نمونهگیری مبتنی بر هدف و جمعآوری اطلاعات از طریق یک جلسه بحث گروهی متمرکز و سه مصاحبه نیمه ساختارمند انفرادی انجام شد. روند تحلیل دادهها بر اساس روش گرانهام و لاندمن و دقت و صحت دادهها براساس معیارهای گوبا و لینکلن تأمین گردید. نتایج: شرکت کنندگان شامل 22 نفر از دانشجویان و اساتید رشتههای مختلف درحوزههای علوم پزشکی، علوم مهندسی و هنر بودند. طبقات و زیر طبقات تحلیل کیفی شامل"توسعه فردی"( یادگیری خودراهبر، اعتمادبه نفس، مسئولیتپذیری)و " توسعه اجتماعی" ( دیدفرارشتهای، رهبری آکادمیک و پاسخگویی اجتماعی) بودند. نتیجهگیری: بسیاری از مضامین استخراج شده، مانند یادگیری خودراهبر، اعتماد به نفس، مسئولیتپذیری و دیدفرارشتهای مؤلفههای کوریکولوم پنهان به شمار میروند که دانشجویان با حضور در فعالیتهای تیمی و مسئله محور آنها را فرامیگیرند. فعالیتهای فرارشتهای همچنین جهت توانمندسازی اساتید در زمینههایی چون رهبری آکادمیک و ایجاد دیدفرارشتهای برای پاسخگویی به نیازهای جامعه مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
همگرایی علوم، آموزش فرا رشتهای، پاسخگویی اجتماعی
عنوان انگلیسی
A Study on the Collaborative Experiences of Faculty Members and Students Health-Oriented Transdisciplinary Process: Convergence of Science for Social Accountability
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Transdisciplinary education is necessary for the improvement of life quality and social sustainable development. The convergence of science also provides the opportunity to achieve this goal through collaborative learning and by crossing imaginary boundaries of various fields of knowledge. This study was part of a project titled "Application of artificial intelligence for developing tools for virtual education and counseling for prevention, diagnosis, treatment and self-care of cardiac patients" The aim was to share the experiences of professors and students participating in this transdisciplinary health oriented activity. Methods: We used a qualitative method in this study. Purposive sampling and data collection was performed through a focused group discussion session and three individual semi-structured interviews. The process of data analysis was based on the Granham and Lundman method, and the accuracy of our data was examined with Guba and Lincoln criteria. Results: The participants included 22 students and faculty members of various disciplines of medical sciences, engineering and art. Classes and members of qualitative analysis included "individual development" (self-directed learning, self-confidence, responsibility) and "social development" (transdisciplinary vision, academic leadership and social responsibility). Conclusion: Many of the themes, such as self-directed learning, self-confidence, responsibility and transdisciplinary vision, are hidden curriculum components that students learn through participating in team and problem-solving activities. Interdisciplinary activities are also effective for empowering faculty members in areas like academic leadership and creating a multidisciplinary perspective to respond to the needs of society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Convergence of sciences, transdisciplinary education, social accountability
نویسندگان مقاله
سارا حیدری |
Assistant Professor, Department of Medical Education, Medical Education and Development Center (EDC), Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
مهدیه قنبری |
Post-doctoral Fellow, Yazd Cardiovascular Research Center, Non-communicable Disease Research Institute, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
بنت الهدی آخوندزاده |
MS.C, School of Health, Department of Environmental health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران
مسعود میرزایی |
Professor, Yazd CardiovascularResearch Center, Non-communicable Disease Research Institute, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1373-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات