این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات عرفانی
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۵-۲۸
عنوان فارسی
اهمیت «تأکید» و روشهای آن در ساخت اطلاعی گفتمان تعلیمی الانسان الکامل نسفی
چکیده فارسی مقاله
بررسی نظام متنی و چگونگی توالی کلمات در بخشآغازگر/پایانبخش و توجه به ساختاطلاعی، نوع آغازگرها، بینشانی و نشاندار بودن ساختار جمله، کارکرد قیدها و ادات نفی در جملهها و بندهای معنایی دو رسالۀ «در بیان آداب اهل تصوف» و «آداب خلوت» از کتاب الانسان الکامل بر اساس رویکرد نقشگرایهلیدی، متوجه کاربرد مکرر و معنادار انواع مختلفی از ابزارهای بیانی «تأکید» در این متن میشویم. ساختارهای نشاندار جمله که اغلب دلالت به معنای تأکید دارند، کاربرد گستردۀ آغازگرهای بینافردی (وجهنما و زماندار)، کاربرد معنادار قیدهای زمانی دارای مفهوم استمرار و تأکید، ایجاد حصر و قصر با کاربرد قیدهای نفی و تأکید، القای مفهوم تأکید بههمراه حروف ربطی بیانِ حکم و علت، کاربرد تکرار بهعنوان ابزار تأکیدی، در نهایت حتی کاربرد ابزارهای بیانی تأکید در جملههایی با ساختارهای بینشان، نمایانگر تمرکز گفتمان نویسنده بر مقولۀ تأکید است. نتیجۀ این بررسی که به روش توصیفیتحلیلی صورت گرفت و تحلیل این یافتههاها در کنار بافت موقعیت تولید اثر، نشان میدهد که هدف نگارش در این متن، نه بازگویی مکرر گفتههای پیشینیان، که جلب توجه مخاطب به این «تأکید و اهمیت» است. گفتمان غالب نسفی در این دو رساله، گفتمانی تعلیمیتأکیدی است و نویسنده برای القای این گفتمان از انواع روشهای تأکید در زبان فارسی بهره میگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الانسان الکامل، تأکید، تصوف، ساختاطلاعی، گفتمان تعلیمی، نسفی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
الانسان الکامل, تأکید, تصوف, ساختاطلاعی, گفتمان تعلیمی, نسفی
نویسندگان مقاله
ندا امین |
یحیی طالبیان |
نشانی اینترنتی
https://s-erfani.kashanu.ac.ir/article_113227_1b599805c34a5856aaa4ea26d1ea7c3e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات