این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات عرفانی
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۲۶۵-۲۹۲
عنوان فارسی
تبارشناسی تجارب عرفانی در المواقف و المخاطبات عبدالجبار نفّری
چکیده فارسی مقاله
نفّری، عارف گمنام و در عین حال مهم قرن چهارم هجری، در کتاب المواقف و المخاطبات خود که دستاورد تجارب ناب عرفانی اوست، با زبان خاص و دشواریابی دربارۀ این تجارب سخن گفته است. در این مقاله کوشش شده است تا نظرات این عارف بزرگ دربارۀ «ماهیت تجربۀ عرفانی»، «راههای شناخت تجربه»، «تنوع تجارب و خصوصیات تجربۀ عرفانی»، «تفکیک تجربه و تعبیر» و «ویژگیهای تجربهگر عرفانی» مورد بررسی قرار گیرد. در خصوص ماهیت، تجربۀ عرفانی را که «وقفه» نامیده میشود، میتوان معراجی دانست که با شهودی کلی حاصل میشود و سرمدیت در آن تعیّن مییابد و در عین حال دارای حیثیت طریقی است نه موضوعی. برای شناخت این تجربه نیز توجه به مستند و تکیهگاه آن از جهت «توجه به مبادی» و فقدان «علم» و «حس» و «تعرف بدون عبارت» و تدرج و طریان تزلزل بر جسم و تن از جهت آثار و لوازم، ضروری است. دربارۀ اقسام تجارب نیز نفّری با توجه به مبدأ قابلی، مهمترین عامل تنوعِ آنها را ظرفیتهای وجودی گوناگون تجربهگران میداند. نقش تجربهگر نیز از دیدگاه نفّری در همسنخی «باب وصول» و «اهلیت سالک» در ورود از آن باب تعیّن مییابد که بیارادگی و انفعالِ تجربهگر را بهدنبال دارد. در خصوص ویژگیها نیز بر «طور ورای عقل بودن»، «اولویت معرفت صمتی بر معرفت نطقی» و «سلسلهمراتبی بودن زبان» تأکید میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نفّری، المواقف و المخاطبات، وقفه، طور ورای عقل، بیانناپذیری،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نفّری, المواقف و المخاطبات, وقفه, طور ورای عقل, بیانناپذیری
نویسندگان مقاله
رضا عباسی |
سید محمود یوسف ثانی |
نشانی اینترنتی
https://s-erfani.kashanu.ac.ir/article_113236_c700173fd9900f863442ec8593693cd8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات