این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات عرفانی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۵-۳۴
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی طرحوارههای حجمی در مثنویهای عطار و مثنوی مولانا
چکیده فارسی مقاله
طبق نظر لیکاف، انسانها از طریق تجربههای مادی و روزمره خود، ساختهایی مفهومی و بنیادینی را ایجاد میکنند که برای اندیشیدن در مورد امور انتزاعی به کار میروند. این ساختها همان طرحواره تصویری هستند که به سه دسته طرحوارۀ حجمی، قدرتی و حرکتی تقسیم میشوند. طرحوارۀ حجمی یکی از اصلیترین طرحوارههای تصویری است که در متون عرفانی کاربرد زیادی دارد. طبق این طرحواره، انسانها با تجربهای که از مکانهای حجمدار دارند و با توجه به قرار گرفتن خود در مکان یا ظرف حجمدار، برای مفاهیم انتزاعی حجم قائل میشوند. هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسۀ طرحوارههای حجمی در مثنویهای عطار و مثنوی مولاناست که در قالب سه زیرشاخۀ عمده یعنی دل، تن، و دنیا انجام شده است. ابتدا ابیات مورد نظر استخراج و سپس دستهبندی شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد با وجود انفسی بودن عرفان هر دو شاعر، عرفان مولانا نسبت به عطار انفسیتر است. از سوی دیگر، نگاه مولانا به تن/جسم و دنیا تلطیفشدۀ نگاه عطار است؛ این امر، حاکی از آن است که نگاه عطار نسبت به مولانا بیشتر تحتتأثیر عرفان صوفیانه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فریدالدین عطار، مولانا، مثنوی مولوی، طرحوارۀ حجمی، ادبیات عرفانی،
عنوان انگلیسی
aaaaa
چکیده انگلیسی مقاله
bbb
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فریدالدین عطار, مولانا, مثنوی مولوی, طرحوارۀ حجمی, ادبیات عرفانی
نویسندگان مقاله
داوود اسپرهم |
سمیه تصدیقی |
نشانی اینترنتی
https://s-erfani.kashanu.ac.ir/article_113154_63d6b7fc11e41a70a38a72d81e01da1c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات